رفتن به بالا

پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد


  • سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء ۱۲ ربيع ثاني ۱۴۴۱
  • 2019 Tuesday 10 December
    مشهد مقدس
    ۵(°C)
    وزش باد ۵(mph)
    فشار ٢۶.٧٨(in)
    محدوده دید ٣.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 2-Low
    رطوبت ٢۶.٧٨(in)
اوقات شرعی

  • پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
  • کد خبر : 1104
  • چاپ خبر : عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مشهد در ایام شهادت امام رضا (ع) چگونه بود؟

در یادداشت قبل بر لزوم یکپارچگی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مشهد تاکید کردیم، اما باید دید مسئولین شهری تا چه اندازه در میزبانی از زائرین ثامن‌الائمه موفق بوده‌اند.

طبق اعلام مقام‌های مسئول، مشهد امسال میزبان بیش از ۴ میلیون زائر بود که هر کدام به طرق مختلف مانند پای پیاده، اتوبوس، قطار یا هواپیما خود را به مشهد رساندند.

استقبال از زائرین به سه بخش ورود زائر، مدت اسکان و خروج زائر تقسیم می‌‎شود که باید دید دستگاه‌های مختلف تا چه اندازه در استقبال از زائر امسال موفق بوده‌اند، می‌توان گفت تقریبا در مشهد دستگاه‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم با این موضوع درگیر بوده‌اند تلاش کردند تا میزبانی شایسته‌ای انجام دهند.

در همان روزهای ابتدایی ورود زائرین افزایش نرخ قیمت بلیط هواپیما و تا حدودی قطار زنگ خطر را برای میزبانان امام مهربانی به صدا در آورد، موضوعی که میتوانست استارت گرانی های بیشتر در مشهد باشد.

موضوع حائز اهمیت دیگر نیز نایاب شدن مواد غذایی و اسکان بود که با تلاش مسئولین در این زمینه ها مشکلی برای زائرین به وجود نیامد، اما در زمینه افزایش قیمت‌ها در برخی از موارد همانند مرغ شاهد گرانی بودیم! گرانی آن هم به بهانه حضور زائرین!

در همین روزها طرحی جدید در بازار اطراف حرم آغاز شد تا به وسیله آن کسبه محترم با تخفیف‌هایی که از دستشان برمی‌آمد هم  خدمتی به زائرین کرده باشند و هم تعداد مشتریان خود را اضافه کنند.

با همت شهروندان مشهدی و البته دستگاه‌های مختلف مشهد نیز تقریبا مشکل اسکان زائرین تا حدودی مرتفع شده بود، اما با توجه به اهمیت این موضوع لزوم افزایش مکان‌های اسکان زائرین احساس می‌شود.

شهرداری مشهد نیز در بخش پاکیزگی معابر و حمل و نقل زائرین عملکرد قابل قبولی داشت، هر چند در این مهم باید قدردان زحمات پاکبانانی باشیم که در روزهای تعطیل خدمت به امام رضا و زائرینش را فراموش نکردند، امید داریم مدیران شهری و البته شهروندان مشهدی نیز قدردان این زحمتکشان عزیز باشند.

خیابان‌های اطراف حرم مطهر تقریبا به صورت کامل بسته بود و فقط امکان تشرف به حرم با پای پیاده میسر بود که این موضوع دارای اشکالاتی است، چرا که ممکن است برخی از معلولین برای زیارت با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

مشکل بزرگ اما خروج زائرین بود! در روزهایی که مشهد هوایی بارانی داشت، زائرین دیگر با پای پیاده قصد بازگشت نداشتند و به دنبال وسیله نقلیه‌ای برای خروج از مشهد بودند، اما در همان شلوغی خبر افزایش ۲۰% کرایه اتوبوس حسابی کام زائرین را تلخ کرد.

مسئولین با بهانه‌ای مانند بازگشت بدون مسافر اتوبوس‌ها این گرانی را تایید کردند، در حالی که اتوبوس‌های مشهدی بدون مسافر تا کربلا رفتند و برگشتند آن هم بدون افزایش نرخ! همانطور که تمام کشور بسیج شدند و به زائرین امام حسین در کشور همسایه خدمت رسانی کردند، اگر و فقط اگر نصف آن را به مشهد و زائرین امام رضا(ع) نیز خدمت می‌کردند هم گرانی اتفاق نمی‌افتاد و هم آرامش و آسایش زائرین بیش از بیش می‌شد.

کسی چه می‌داند شاید دلیل آن هم غریبی غریب‌الغربا باشد. مشهد جاییست که هرچقدر به زائرینش خدمت کنیم کم است، پس ای کاش در این نوسانات اقتصادی کشور یک مشهد و زیارت امام مهربانی‌ها را برای هم وطنان آسان کنیم.

محمدرضا زارع برزشی-سردبیر پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد

 

اخبار مرتبط



آخرین نظرات