رفتن به بالا

پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد


  • چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸
  • الأربعاء ۲ رجب ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 26 February
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

  • چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۱
  • کد خبر : 1307
  • چاپ خبر : انتخابات مجلس/لیستی یا مستقل؟
اسفند امسال چه خواهد شد ؟

انتخابات مجلس/لیستی یا مستقل؟

مقایسه نهادهای نظارتی بر انتخابات در ایران و برخی کشورها و مراجع اعمال نظارت بر انتخابات در دیگر کشورها از موضوعاتی است که با توجه مدل‌های مختلف اعمال دموکراسی و مردم‌سالاری حائز اهمیت است و از این رو در این یادداشت به بررسی مقایسه‌ای قانون انتخابات در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

امروز بخش عمده‌ای از مردم جهان در کشورهای مختلف در انتخابات رقابتی شرکت می‌کنند و رأی می‌دهند. اگر چه همه انتخابات‌هایی که برگزار می‌شوند آزاد و عادلانه نیستند و صرف برگزاری انتخابات به خودی خود، به معنای مردم‌سالار بودن نظام سیاسی یک کشور نیست، اما امروزه غیردموکراتیک‌ترین حکومت‌ها نیز دریافته‌اند که برای کسب مشروعیت سیاسی به برگزاری انتخابات هر چند ظاهری نیازمندند. برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، رکن اولیه مردم‌سالاری است و هیچ حکومتی بدون برگزاری انتخابات آزاد نمی‌تواند ادعای مردم‌سالار بودن داشته باشد.

بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان، وظیفه‌ی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. به موجب تفسیر شورای نگهبان، نظارت یاد شده در این اصل «نظارت استصوابی» است که شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌باشد. تلقی برخی‌ها از نظارت بر انتخابات، ایجاد نوعی محدویت در حقوق سیاسی مردم است.

حال آن‌ که در خبرگان قانون اساسی (۱۳۵۸) چنین دیدگاهی در مورد مسأله‌ی نظارت و حقوق مردم وجود نداشته است

تایید و یا رد صلاحیت در ایران همیشه با حواشی مختلفی همراه بوده است. برای مثال، در انتخابات سال ۹۲ محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق و مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق بنا به دلائل متفاوتی رد صلاحیت شدند.

در انتخابات ۹۶ هم چهره‌هایی مانند آقای غرضی که در دوره قبل تایید صلاحیت شده بود توسط شورای نگهبان رد شد، در انتخابات امسال نیز به طرز قابل توجهی تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شدند.

انتخاباتی که که وابسته به لیست باشد چند مشکل اساسی دارد، اول آنکه مردم بدون توجه به افراد به لیست اعتماد می‌کنند و به آنها رای می‌دهند و دوم آنکه اگر احزاب لیستی ارائه ندهند ممکن است درصد مشارکت مردم در انتخابات به شدت افت کند.

رد صلاحیت تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان در مشهد باعث شده است این ائتلاف اعلام کند به احتمال بسیار زیاد لیستی را برای انتخابات ارائه نخواهد داد و از آن طرف نیز در اردوگاه اصولگرایان که خود را از پیش برنده می‌دانند هنوز در بستن لیست به جمع‌بندی نرسیده‌اند به حدی که جبهه پیروان خط امام اعلام کرده است لیست اصولگرایان را امضا نمی‌کند.

ملاک رسیدن به قدرت در انتخابات ایران حضور داشتن در لیست است پس افراد به جای تکیه بر توانایی خود و برطرف کردن نقاط ضعف خود تلاش می‌کنند به هر نحوی شده رای خود را با حضور در لیست تضمین کنند، موضوعی که البته تا امروز درست بوده است.

مجلسی که با همین لیست‌ها از راس امور بودن فاصله گرفته است امسال انتخابات متفاوتی را تجربه خواهد کرد چرا که هم مردم نگاه متفاوتی به این انتخابات دارند و هم سیاسیون با توجه به شرایط، انتخابات را غیرقابل پیش‌بینی می‌بینند.

باید دید امسال نیز همانند سالیان گذشته این لیست‌ها هستند که در کلانشهرها رای مردم را تعیین می‌کنند یا این بار خود مردم با علم و آگاهی و بر اساس صلاحیت و تخصص، نماینده خود را در جایگاه مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند کرد.

🖊محمدرضا زارع برزشی – سردبیر پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد

🆔: @ofoghandishanmashhad

اخبار مرتبط



آخرین نظرات