رفتن به بالا

پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد


  • جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
  • الجمعة ۱۳ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Friday 5 June
  • چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
  • کد خبر : 1374
  • چاپ خبر : اتوبوسرانی در مشهد، خوب، متوسط یا ضعیف؟!

مشهد یکی از کلان‌شهرهای ایران است که در شمال‌شرق کشور قرار دارد و اکثر ایرانی ها حداقل یک‌بار به این شهر سفر کرده اند. این شهر به برکت وجود بارگاه ثامن الحجج میزبان زائران بسیاری از مناطق مختلف است که برای این تعداد زائر و مجاور راه‌های گوناگونی جهت تردد در سطح شهر وجود دارد.

سفر به مشهد عموما با ماشین شخصی و یا با استفاده از قطار، هواپیما و … صورت می‌گیرد. شاید در نگاه اول برای بیشتر مسافران چگونگی حمل و نقل در این شهر مهم نباشد، ولی حمل و نقل عمومی در مشهد نکات قابل توجهی دارد که می تواند گشت و گذار شما در این شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

سازمان اتوبوسرانی شهر مشهد به طور گسترده بیشتر نقاط شهر را تحت پوشش قرار داده است. مشهد سه پایانه اتوبوس رانی به نام‌های پایانه امام رضا، پایانه معراج و پایانه راه ابریشم دارد که مبدا و مقصد اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری است و وسایل نقلیه‌ی عمومی را در خطوط BRT، اتوبوس‌های تندرو، اتوبوس‌های درون‌شهری، اتوبوس‌های حومه و مینی‌بوسرانی پخش کرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد چندی پیش با اختلاف نظر بین مهدی حسینی پویا و خلیل‌الله کاظمی معاون عمران، حمل ‌ونقل و ترافیک دچار تغییر شد و سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم این وظیفه را بر عهده گرفت.

خط ۳ بی‌آرتی مشهد احتمالا مهم‌ترین پروژه فعلی این سازمان است که روزهای سختی را با توجه به مسائل اقتصادی طی می‌کند.
اگر طرفدار حمل‌و‌نقل عمومی هستیم باید بدانیم مهم‌ترین رکن آن سازمان اتوبوسرانی است که به صورت مویرگی با مردم در ارتباط است، موضوعی که سبب شده است از سالیان گذشته افزایش قیمت و حتی کیفیت پایین برخی اتوبوس‌ها مورد انتقاد اکثر شهروندان قرار بگیرد.

کیفیت اتوبوس‌های درون شهری مشهد از دو بعد عمومی و نه کارشناسی قابل بررسی است، اول ایرادات سیستم گرمایشی و بعد آلودگی و دودزا بودن برخی اتوبوس‌‌ها!

موضوعی که البته مدیران این سازمان قول داده‌اند سال بعد حل شود و تلاش کرده‌اند با بازسازی و خرید چند دستگاه اتوبوس این ایرادات را رفع کنند.

هزینه ارائه خدمات اتوبوسرانی با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد امسال ۶۵۰ تومان با من کارت و ۱۰۰۰ تومان بدون استفاده از من‌کارت بود. هزینه‌ای که ممکن است در سال آینده نیز افزایش پیدا کند، البته این مهم نیاز به بررسی در کمیسیون عمران‌، حمل‌ونقل و ترافیک و بعد از آن تصویب در شورای اسلامی شهر مشهد دارد.

هر چند مجتبی بهاروند رئیس این کمیسیون اعلام کرده است مخالف افزایش بها اتوبوس برای سال آینده است اما باز هم این احتمال وجود دارد اعضا شورای شهر بر افزایش بها رای دهند.

اتوبوسرانی مشهد که شامل دو بخش خصوصی و دولتی است باید بر حمایت از نیروها ورانندگان خود نیز دقت داشته باشد چرا که بروز اختلافات درون سازمان مشکلات عدیده‌ای برای شهر و همشهریان ایجاد می‌کند.
افزایش بهای بنزین در سال جاری باعث شده است مردم بیشتر به استفاده از حمل‌ونقل عمومی راغب شوند و در نتیجه وجه بیشتری به سازمان تزریق می‌شود و البته با توجه به عدم گرانی سوخت اتوبوس توقع شهروندان عدم گران شدن بها اتوبوس‌های درون شهری است، چراکه قطعا یکی از راه‌های موفقیت در ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، ارزان بودن هزینه‌های خدمات در کنار کیفیت بالای سرویس‌دهی است.

تغییر و تحولات مثبت، پوشش مسیرهای کامل و سرعت بالای رساندن مسافرین شهروندان را امیدوار کرده است که در سال آینده این سازمان کیفیت ارائه خدماتش را در سطح بالا و حتی به بالاترین سطح در کشور برساند.

در یادداشت‌های بعدی نیز به دیگر خانواده حمل‌ونقل عمومی ( مترو و تاکسی) خواهیم پرداخت.

سیدشایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد

اخبار مرتبط



آخرین نظرات