رفتن به بالا

پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد


  • سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء ۱۲ ربيع ثاني ۱۴۴۱
  • 2019 Tuesday 10 December
    مشهد مقدس
    ٨(°C)
    وزش باد ۵(mph)
    فشار ٢۶.٧٢(in)
    محدوده دید ٣.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 2-Low
    رطوبت ٢۶.٧٢(in)
اوقات شرعی

  • یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر : 976
  • چاپ خبر : دوچرخه در مشهد، از استفاده بانوان تا نبود امکانات …
ایستگاه های دوچرخه مجددا راه‌اندازی می‌شود

دوچرخه در مشهد، از استفاده بانوان تا نبود امکانات …

استفاده مردم از حمل‌ونقل پاک یکی از شعارهای مهم مدیران شهری در ایران بوده که به جز اندک شهرهایی بقیه شهرهای کشور در ساختن زیرساخت برای این مهم موفق نبوده‌اند.

در مشهد نیز همانند شهرهای بزرگ بنای مدیران شهری بر ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه بود اما طبیعی است برای مجاب کردن شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل پاک و ترجیح دادن آن به استفاده از خودرو و راحت طلبی باید امکانات و امتیازات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت.

خودرو بهتر است یا دوچرخه ؟

شاید مقایسه دوچرخه و خودرو چندان درست نباشد، اما همه میدانیم خودرو راحت‌تر است، آرامش بیشتری دارد، در تابستان کولر و در زمستان بخاری دارد و اگر ترافیک نباشد سرعتش بالاتر است اما در آن طرف ماجرا اگر ترافیک باشد کلافه می‌شوید، نبود جای پارک حسابی اذیت کننده خواهد بود، ثبت هر گونه تخلف ضرر مالی دارد و اگر خدایی نکرده تصادفی رخ دهد که چه شما مقصر باشید چه شخص دیگری باید چند روزی خود را علاف کارهای اداری بدانید، در مبحث هزینه سوخت نیز نمی‌توان نتیجه گیری درستی داشت چرا که سوخت در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا به شدت ارزان تر است اما درآمد مردم نیز به همان نسبت پایین تر سایر کشورهای دنیاست.

دلیل استفاده نکردن مردم از حمل و نقل عمومی و پاک البته هزینه پایین سوخت نیست بلکه نبود زیرساخت مناسب در اتوبوس، مترو و دوچرخه است.
در مشهد اتوبوس‌ها به استاندارد حتی نزدیک هم نیستند، از صندلی نامناسب گرفته تا نبود کولر و بخاری! مترو مشهد نیز علی‌رغم داشتن سرعت خوب و هوای مناسب اما هنوز مسافت زیادی از شهر را طی نمی‌کند و اما دوچرخه…. اوضاع دوچرخه سواری در مشهد بسیار بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

دوچرخه سواری بانوان

اگر مسئولین مشهدی را دو دسته بدانیم به راحتی می‌توان گفت یک گروه مخالف استفاده دوچرخه توسط بانوان هستند و به همین راحتی نیمی از شهروندان به ناحق از دوچرخه‌سواری محروم می‌شوند.
البته بانوان مشهدی چندان هم از این موضوع ناراحت نیستند چرا که اگر با دوچرخه سواری آنان مخالفتی هم نمی‌شد آن گروه دیگر در مشهد هیچ زیرساخت و امکاناتی را برای استفاده و ترغیب مردم مهیا نکرده‌اند.
ایستگاه‌های دوچرخه که قرار بود کلید باز شدن ترافیک شهر باشد خودش دچار اختلاف نظر مدیران شهری و پیمانکار مربوطه شد تا قفلی محکم درب تمام این ایستگاه‌ها را ببندد، دلیل عدم قطع همکاری هم به گفته آقای کاظمی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد قرارداد نامناسبی است که در سال‌های گذشته بسته شده است.

مسئولین…

البته آقای بهاروند رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورا شهر مشهد در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده اند این قرار داد انحصاری نیست و احتمالا شهرداری مشهد تا انتهای تابستان با پیمانکار دیگری نیز قرار داد میبندد تا مشکل تامین دوچرخه را برای شهروندان حل کنند.

اما اگر این مسئله حل شود که خود داستان مفصلی دارد می‌رسیم به مسیرهای نامناسب دوچرخه در مشهد که عموما پیوسته نیستند، یعنی در یک خیابان تمام می‌شود و با فاصله چند متری مجددا ادامه پیدا می‌کند اگر هم این مشکل را نداشته باشند حداقل تا امروز تبدیل به مسیر رفت و آمد موتورسواران شده است که نه تنها کاری دور از فرهنگ شهروندی می‌باشد بلکه خطرات احتمالی تصادف با عابرین و اندک دوچرخه سواران را در پی دارد.

امید داریم شهر مشهد به زودی و تا انتهای همین تابستان به گفته مدیران شاهد حل شدن مشکلاتش پیرامون دوچرخه، دوچرخه سواران و مسیرهای دوچرخه باشد، اتفاقی که اگر میسر شود بدون شک فرهنگ شهروندی را بالا برده و به همان اندازه ترافیک شهر را کم می‌کند و البته در بیشتر کردن شور و نشاط عمومی و افزایش سلامت مردم کم تاثیر نخواهد بود.

سید شایان حسینی راد – دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد ‌

اخبار مرتبط



آخرین نظرات