با تغییر در شهرداری مشهد، شهردار جدید تصمیم گرفت در جهت رفع موازی کاری و تسریع در امور، دو معاونت حمل و نقل و عمران را ادغام کند. تصمیمی که البته در برخی از شهرهای دیگر نیز اجرایی شد و تقریبا موفق آمیز نیز بود.
کلید معاونت عمران و حملونقل شهرداری مشهد با تصمیم آقای شهردار به خلیلالله کاظمی داده شد و کاظمی نیز در انتصابی سید احسان عظیمی را به عنوان رئیس سازمان عمران شهرداری مشهد منصوب کرد.
طبق برنامه شهرداری مشهد پروژههایی از قبیل پایانه آزادی، میدان نمایشگاه، بلوار کشاورز، دوربرگردان ابوطالب، بلوار محمدآباد، بلوارحر، پل شهید ناصری، پل آیتالله هاشمی رفسنجانی و پل شهید چراغچی میبایست امسال شروع به کار میکردند.
آقای ریحانی مدیر کل مطالعات طرحهای زیربنایی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز اعلام کردند 120 پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان طی سال ۹۸ در حال اجراست که پروژه تقاطع غیرهمسطح نمایشگاه با پیشرفت فیزیکی ۶ درصدی، پل چپگرد کلانتری به ناصری با پیشرفت ۶۵ درصدی، پروژه بازگشایی مسیر کوشش به خلج به طول ۲ کیلومتر با پیشرفت ۲۰ درصدی انجام شده است.
آقای ریحانی در مورد مابقی پروژههای شهری نیز افزودند: دوربرگردان ابوطالب غربی ۳۱ درصد، جاده ۷۵ کیلومتری رضویه به طول ۱۲ کیلومتر ۲۸ درصد و پروژه جاده حسن آباد نیز ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پارکینگ طبقاتی و پایانه زیر سطحی آزادی نیز که در محل میدان آزادی و پارک ملت در حال اجراست، از پیشرفت ۳۲ درصدی برخوردار بوده و پارکینگ مجد نیز با دارا بودن یک هزار جای پارک، ۸۸ درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال جاری به بهره برداری میرسد.
در کنار تمامی پروژههای نام برده طبق تصمیم شهرداری مشهد قرار شد روز شماری نصب شود تا شهروندان از تاریخ دقیق افتتاح آن مطلع باشند.
تصمیم خوبی که اجرایی شد و البته نشان داد شهرداری توانسته است پروژههای خود را یا در تاریخ اعلام شده و یا حتی زودتر از موعد افتتاح کند، پروژههایی همانند پل آیتالله هاشمی رفسنجانی که چندین روز زودتر از موعد افتتاح شد.
البته شهرداری در افتتاح خط دو قطار شهری بد قولیهایی داشت اما سرانجام ایستگاههای باقی مانده (به جز ایستگاه کوهسنگی) افتتاح شد تا خط دو را نیز در اختیار شهروندان قرار دهد.
اما معیار زمانهای اعلام شده توسط شهرداری مشهد بر چه اساسی بوده و آیا پروژههای یاد شده فقط بر اساس زمان اعلام شده توسط مشاور طرح زمانبندی شده است؟
این سوالی است که ذهن برخی شهروندان را مشغول کرده است، در واقع همگان از خوشقولی شهرداری مشهد در افتتاح پروژهها خوشحالند اما سؤال اساسی اینجاست که تاریخهای اعلام شده بر چه اساسی تعیین گردیدهاند؟ آیا مدت زمان اعلام شده در ابتدا با کمی ارفاق همراه نبوده است؟
برای مثال ممکن است شرکتی اعلام کند پروژه را چند ماه زودتر تحویل خواهد داد، در این صورت با چه دلیلی میتوان گفت در ابتدا زمان مناسبی برای اتمام پروژه ها اعلام شده است؟
هر چند در نگاه اول و با دیدی عامیانه، پروژههای شهری در تاریخ مناسب و زمان مطلوبی آماده شدهاند اما بدون شک یک روز افتتاح زودتر از موعد میتواند چندین میلیارد تومان سود برای شهروندانی داشته باشد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این پروژهها درگیر هستند.
این نیاز احساس میشود که شهرداری مشهد و به صورت خاص معاونت عمران و حملونقل شهرداری مشهد نظرات کارشناسی را در قبال زمان و هزینه پروژههای شهری اعلام کند تا با مشورت از کارشناسان متوجه شویم سرمایه این شهر به درستی هزینه میشود و یا در زمان استاندارد به بهرهبرداری میرسد و یا خیر؟
سید شایان حسینی راد – دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد
قلعه وکیل آباد مشهد هم فراموش شده است!
بولوار وکیل آباد یکی از بولوارهای اصلی و قدیمی مشهد است که در خاطرات همه مشهدی ها و حتی مسافران جا خوش...
ادامه مطلب