نمایشگاه بینالمللی مشهد فضایی به وسعت 550 متر مربع دارد که سالانه بیش از 60 نمایشگاه ملی و بینالمللی برگزار میکند وحتی بعضا نمایشگاههایی را در خارج از کشور دایر کرده است.
نمایشگاه بینالمللی مشهد طبق اعلام مدیران مجموعه و بارگزاری بر روی سایت خود، سالانه بیش از 3 میلیون بازدید کننده دارد که البته با توجه به رایگان بودن برخی نمایشگاهها بعید است این آمار چندان دقیق باشد.
بودجه نمایشگاه بینالمللی مشهد نیز طبق اعلام شورای اسلامی شهر مشهد به شرح زیر است:
اصلاح و متمم بودجه سال ۱۳۹۷ شرکت نمایشگاه بین المللی، که در بخش منابع به مبلغ ۲۳۶,۳۳۱,۴۳۵,۰۰۰ (دویست و سی و شش میلیارد و سیصد و سی و یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار) ریال و در بخش مصارف به مبلغ ۲۳۶,۳۳۱,۴۳۵,۰۰۰ (دویست و سی و شش میلیارد و سیصد و سی و یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار) ریال ( منابع و مصارف نسبت به بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ به میزان ۷ درصد افزایش داشته است ) میباشد.
موضوع با اهمیت این است که نمایشگاه با بودجه 23 میلیارد تومانی در سال که احتمالا با توجه به تجاری بودن مهمانان و میزبانانش این مبلغ بالاتر نیز میرود، آیا توانسته عملکرد قابل قبولی را داشته باشد؟
بعد از شهردار شدن کلائی مدتی نمایشگاه بینالمللی بدون متولی بود تا اینکه با حکم شهردار، آقای سیفی به عنوان مدیرعامل شرکت نمایشگاه مشهد منصوب شد.
انتقادی که به نمایشگاه نه تنها در دوره سیفی بلکه در گذشته نیز مطرح بوده است کیفیت برگزاری نمایشگاه است، در واقع مباحث مالی مهمترین هدف نمایشگاه است اما نباید از ارائه کیفیت نمایشگاه نیز غافل شد.
سخن در مورد مباحث مالی نمایشگاه و اینکه آیا نمایشگاه واقعا فرصتی برای سود مالی غرفه داران و البته مشتریان است یا خیر باشد بر عهده اهالی اقتصاد، اما آن چیزی که ما میشنویم اعتراض کم و بیش همین افراد از اجارهها و البته قیمتهاست!
به طور مثال مشتریان برای خرید در طرح پاییزه به دو دلیل نمایشگاه را انتخاب میکند، اول آنکه قیمت اجناس در نمایشگاه کمتر از سایر بازارهای مشهد باشد و دوم آنکه تنوع اجناس به خرید بهتر کمک کند، اما وقتی غرفهدار مجبور باشد هزینه اجاره سنگینی برای یک هفته نمایشگاه پرداخت کند طبیعتا امکان تخفیف برای مشتری وجود ندارد.
در مورد تنوع بازار نیز ایجاد بورس انواع اجناس در مشهد باعث شده است که مردم چندان مشکلی با این موضوع نداشته باشند و شاید همین مهم سبب شده مشتریان کمتری به نمایشگاه سر بزنند.
معضل بعدی نمایشگاه ترافیک اطراف و پارکینگ مجموعه است، در نمایشگاههایی همانند گل و کتاب آنقدر ترافیک سنگینی ایجاد میشود که برخی از حضور در این نمایشگاه پشیمان میشوند.
اگر بارش باران و یا افتاب نیز شدید باشد، شهروندان باید از بین گل ولای و گرد و خاک خود را به نمایشگاه برسانند، مشکلی که با توجه به تبادلات مالی بزرگ در نمایشگاه میتوانست خیلی زودتر حل شود اما تا به امروز ادامه دارد.
گاهاً مسئولین نمایشگاه برگزاری برخی نمایشگاهها را بر عهده سایر ارگانها میدانند، پس در اینصورت و صرفا جهت قرار دادن مکان برای برگزاری نمایشگاه نه به بودجه میلیاردی نیاز است و نه به هیات مدیره و مدیرعامل!
در نمایشگاهی که با توجه به شرایطش امکان فسادهای ریز و درشت است باید مدیرانی حضور داشته باشند که علاوه بر اقتصادی بودن و مبارزه با فساد، تاثیر مستقیمی بر کیفیت نمایشگاههای برگزار شده داشته باشند تا بتوانند شهروندان را برای تمامی این نمایشگاهها راهی انتهای بلوار وکیل آباد کند.
مدیر عامل جدید نمایشگاه چند ماهی است فعالیتش را آغاز کرده است و قطعا در این یادداشت قصد ایجاد حاشیه و فشار نداریم، اما مدیری موفق است که زودتر با شناخت شرایط به پیشرفت مجموعه کمک کند، به نظر میرسد با توجه به سابقه مدیر فعلی از این پس باید شاهد روند تکاملی برای بزرگترین مکان اقتصادی مشهد باشیم.
اگر چنین باشد تا باد چنین بادا و اگر نباشد شهرداری و شورای شهر باید فکری به حال بودجه و حقوقهای میلیاری این مجموعه داشته باشند، ضمن اینکه حل مشکلات نمایشگاه را نباید منوط به پروژه میدان نمایشگاه دانست چرا که میتوان با مدیریت صحیح بخش بزرگی از این معضلات را حل کرد.
?سیدشایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد