اردیبهشت 96 و در جریان تبلیغات انتخاباتی شورای شهر، امیر شهلا اعلام کرد الیت شرکتی ضرر ده است و باید به سرعت جمعآوری شود، در آن زمان، هم لیستان شهلا تلویحا با او موافقت کردند و در نهایت لیست امید پیروز انتخابات شد و امیر شهلا پیروز لیست امید.
شورای پنجم روی کار آمد و فعالیتش را آغاز کرد، از کارهای عمرانی تا فرهنگی! اشتباه شد! کار فرهنگی خاصی در شهر مشاهده نشده است.
در شورای شهر مشهد نوبت به الیت رسید و امیر شهلا طبق وعده خود با بودجه دادن به الیت مخالفت کرد، مخالفت شهلا به مذاق دیگر شوراییها خوش نیامد و طعنه هایی خاص را در جواب به شهلا ارائه دادند.
رای اول مردم مشهد بعد از عدم موفقیت در حذف الیت تقاضای تخصص سوبسیت را داد اما باز هم با مخالفت اعضای شورا قرار شد تمام هزینهها از شهروندان دریافت گردد.
شورای پنجم در معقوله الیت نه تنها آن را حذف نکرد، کاهش هم نداد و حتی با تصمیمی عجیب هزینه آن را #گران کرد! البته مدیران شهری اعلام کردند هزینه الیت را به قبل برگرداندیم چرا که در دو سال پیش الیت همین تعرفهها را داشت. در جواب این #منطق خنده دار مدیران شهری همین را میگوییم: چه کلاه به سر چه سر کلاه، شما الیت را گران کردید همین!
الیت باید طبق قانون درآمد خود را صرف ساخت پارکینگ کند، اما با توجه به طلب زیاد از مردم، الیت در تامین مخارج کارمندان خود نیز مانده است! تقسیم عادلانه جای پارک اما وظیفه دیگری است که مدیران الیت به آن افتخار میکنند و اعتقاد دارند بیشتر توقفها در مشهد با توجه به حضور مامورین الیت به زیر نیم ساعت رسیده است و مردم از ظرفیت رایگان بودن جای پارک استفاده میکنند.
الیت را حتی فرمانداری هم تا حدودی قبول ندارد! سال گذشته مدیران الیت برای دریافت مطالبات خود از مردم طرحی را در شورا به تصویب رساندند که طی آن قرار شد در زمان تغییر پلاک خودرو بدهی خودرو به الیت پرداخت شود اما فرمانداری با این طرح مخالفت کرد!
طرحی مشابه الیت در تهران نیز در حال انجام است اما شهرداری تهران و پلیس راه تهران بزرگ رسما اعلام کردهاند دریافت پول برای جای پارک غیرقانونیست و این افراد مجرم هستند!
در واقع همان کار در مشهد به صورت قانونی در حال انجام است و مردم اگر هزینه الیت را پرداخت نکنند توسط پلیس 20هزار تومان جریمه میشوند!
در مضر بودن الیت بحثی وجود ندارد اما عملکرد مدیران این مجموعه حداقل در برابر سایر سازمانهای شهرداری کاملا قابل دفاع است، در روزهایی که در مشهد انتقادات به الیت وارد شد مدیرعامل این شرکت طی قراردادی وظیفه سامان دادن پارکهای حاشیهای اهواز را نیز بر عهده گرفت.
در بحث هوشمند سازی نیز الیت با ساخت اپلیکیشن و ارائه تخفیفهایی مناسب شهروندان را به استفاده از آن تشویق کرد! سیاستی که البته در اتوبوسرانی کاملا برعکس اجرا شد و مدیران این سازمان برای مجاب کردن شهروندان برای استفاده از شارژ الکترونیکی من کارت، برای شارژ سنتی کارمزد تعیین کردند!
تغییر رفتار پارکبانان به شهروندان نیز کاملا مشهود است و کلاسهای اجتماعی و رفتار مناسب و شخصیت آنان نیز تاثیر گرفته از خط قرمزی است که مدیران الیت برای پارکبانان تعریف کردهاند.
الیت مدیران خوب و جوانی دارد اما ماهیت آن مشکل دارد چرا که مردمی که دارند بابت خیابانها عوارض میدهند نباید برای پارک در آن هم هزینه دهند.
مدیران شهر مشهد علیرغم اینکه بارها اعلام کردهاند الیت برای شهرداری سود ندارد اما همچنان پای آن ایستادهاند به نحوی که تمامی پارکینگ های شهری و حتی پارکهای حاشیهای در کوچههای خلوت را نیز به الیت واگذار کردهاند.
حتی معاون املاک و اراضی آستان قدس نیز چندی پیش اعلام کرد: اراضی متعلق به آستان قدس که به رایگان در اختیار شهرداری قرار گرفته است توسط الیت خط کشی شده و شهرداری مشهد در حال درآمد زایی از آن است.
تنها سوالی که میماند این است که اگر الیت ضرر ده است چرا ادامه حیات میدهد؟ الیتی که مردم در این شرایط روحی و اقتصادی آن را پول زور میدانند باید همچنان فعال باشد و فقط پول بگیرد و پول بگیرد و پول بگیرد، پارکینگ نسازد و پارکینگ نسازد و پارکینگ نسازد.
سیدشایان حسینی راد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیل افق اندیشان مشهد