همانطور ک همه میدانیم حملونقل عمومی یکی از کانونهای مهم انتقال ویروس کرونا میباشد از همین رو مدیران شهری در کلانشهر ها با مصوباتی یا اتوبوس و مترو را تعطیل کردند و یا فعالیت آنرا کاهش دادند.
حملونقل عمومی در ایران بعد از گران شدن بنزین شلوغتر از همیشه شد و کلانشهر های ایران اتوبوس و مترو خود را با جمعیت بیشتری مشاهده کردند.
برای مثال شهری مانند اصفهان خیلی زود دستور عدم خدمترسانی در حملونقل عمومی را صادر کرد، تهران نیز در نظر داشت همین مصوبه را اجرایی کند اما وزارت کشور با این اقدام در پایتخت مخالفت کرد.
البته لجبازی مدیران تهران باعث شد فاجعهای تامل بر انگیز رقم بخورد! مدیران شهری در تهران تعداد ناوگان اتوبوس خود را کاهش دادند و در نتیجه جمعیت بسیار بیشتری در هر دستگاه اتوبوس حضور پیدا میکردند.
و اما در مشهد، شهری با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت، که در اواخر سال گذشته با دستور شورای شهر مشهد اتوبوس و مترو تعطیل شد.
بدیهی بود عدم فعالیت حملونقل عمومی تاثیر مثبتی در کاهش شیوع کرونا خواهد داشت اما چند نکته قابل توجه است، اول آنکه کارگران و کارمندان به چه شکل و با چه هزینهای باید خود را به محل خدمت برسانند و دوم آنکه عدم فعالیت اتوبوس و مترو باعث میشود شهروندان به ناچار از تاکسی استفاده کنند و همین امر میتواند درصد شیوع در تاکسی را بسیار بالا ببرد.
اعضای شورای شهر مشهد علیرغم اختلاف نظر بسیار زیاد رای به فعالیت مجدد ناوگان اتوبوسرانی دادند، البته با شرایط و پروتکل خاص!
ناوگان اتوبوسرانی مشهد از اول اردیبهشت تا 15 این ماه در دو شیفت کاری 6/30 الی 8/30 و 16/30 الی 19 در 27 خط محوری فعالیت خواهد داشت هرچند همین خدمترسانی نیز انتقاداتی دارد اما ضعفهای تهران و اعتراض مردم را توانسته پوشش دهد.
برای مثال تعداد زیادی اتوبوس به این خطوط محوری اضافه شده است تا سرفاصله رسیدن هر اتوبوس تا حد زیادی کمتر شود و یا در داخل اتوبوس امکان ایستادن و نشستن در کنار فرد دیگر مهیا نمیباشد، این نکات را ضدعفونی کردن روزانه اتوبوسها نیز اضافه کنید تا بدانیم مشهد در این روش از سایر شهرهای کشور جلوتر قرار دارد.
البته اختلاف نظرات در این خصوص بین مدیران بسیار زیاد بود، شهردار مشهد در صداوسیما ملی ( شبکه دو ) از تعطیلی اتوبوس و مترو به عنوان راهکار مناسب با مقابله کرونا دفاع کرد، مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز به شدت مخالف فعالیت مجدد و حتی محدود کردن اتوبوسرانی بود و اعلام کرد این مخالفت نه تنها نظر وی بلکه نظر کمیسیون است اما تغییر رویه جالب شورا باعث شده است این موضوع در صحن علنی شورای شهر تصویب شود.
آنچه مشخص است فعالیت حملونقل عمومی ارتباط مستقیم دارد با فعالیت مشاغل در شهر، به نظر شما بهترین تصمیم در این خصوص چیست؟
سیدشایانحسینیراد-دبیر سرویس شهری پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد