بهنظر میرسد صدا و سیمای کشور نیز برای آن که از شبکههای اجتماعی تصویری دیگر عقب نیفتد راهکارهای مختلفی مانند برنامههای تولیدی مانند عصر جدید را امتحان کرد اما بههرحال برنامههای تولیدی خوب صرفاً در شبکههای سراسری پخش میشوند و شبکه های استانی متاسفانه چندان از آن تنوع خاص بهره مند نیستند
هرچقدر شبکههای سراسری تلاش کردند با هیجان بخشیدن به برنامههای خود مخاطب را در تلویزیون نگه دارند، شبکه های استانی هیچ تلاشی در این راستا انجام ندادند و همین موضوع باعث شد تا تلویزیون در مقابله با فضای مجازی موفق نباشد
اما یکی دیگر از برنامههای صدا و سیما برای جذب مخاطب حضور سلبریتیهای فضای مجازی در تلویزیون بود. برای مثال برخی از مشهدیها مانند جواد خواجوی، علی صبوری و غیره به عضویت در صدا و سیما درآمدند اما آنچنان که آنها در فضای مجازی موفقیت بودند در تلویزیون مخاطبان از آنان استقبال نکردند و برنامههایشان چندان به چشم نیامد
اما حضور به اصطلاح شاخ های اینستاگرامی در صدا و سیما حواشی مختلفی داشت، برای مثال علیصبوری طی قرارداد ۱۰ ساله به مدیران صداوسیما قول داده در فضای مجازی انتقادی از آنان نکند!
احتمالاً حضور سلبریتیهای مجازی در صدا و سیمای ما ادامه خواهد داشت، مجتبی شفیعی نیز یکی دیگر از گزینههایی است که ممکن است به زودی وی را در آنتن صدا و سیما ببینیم اما همگان در مورد موفقیت وی همچنان دچار تردید هستند
از این نکته نباید بگذاریم که فضای مجازی توانست بسیاری از مردم عادی را تبدیل به مردمان غیر عادی کند و آنها را مطرح، معروف و پولدار کند. در دنیای امروز که فضای مجازی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد نباید از نقش شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام غافل شد.
این شبکه اجتماعی به راحتی توانست ارتباطی بین مردم و جامعه باشد و تمام رویدادهای مختلف اعم از تشویقی و انتقادی را بدون واسطه در اختیار عموم مردم قرار دهد.
هرچند که برخی با استفاده از این فضا سوء استفادههای بسیاری کردند، برخی دزدی کردند و برخی امنیت را به خطر انداختند که متاسفانه راهکاری که برخی مسئولین ما در گذشته و حتی امروز انجام می دهند فقط فیلترینگ است.
تجربه نشان داده است فیلتر کردن این شبکه اجتماعی نه تنها باعث از بین رفتن آن نمی شود بلکه مشتریان آن را بیشتر میکند، برای مثال توییتر و تلگرام بعد از اینکه فیلتر شدند همچنان مخاطبان خود را دارند و روز به روز مخاطبان آن بیشتر شده و نتیجه اثرگذاری در جامعه بیش از پیش میشود.
اما هجوم سلبریتیها به فضای رسانه عمومی ممکن است نقاط قوت و ضعف زیادی داشته و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی برای نسل جدید ایجاد نماید، چراکه میتواند به راحتی تفکر «سلبریتی مجازی بودن راهی برای معروفیت حقیقی» را در ذهنشان نهادینه کند.
در کنار اینها نباید فراموش کنیم این فضا باعث شده است برخی کسب و کار خود را رونق دهند، کسانی که در گذشته با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کردند با کمک فضای مجازی توانستند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند و با آن به امرار معاش بپردازند
جمله کلیشه ای است اگر بگوییم فضای مجازی هم خوب است هم بد و بستگی به شخصی دارد که از آن استفاده می کند اما این موضوع چیزی جز حقیقت نیست…
?وجیهه هوشیارفر_سردبیر پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد