علم و فناوریمشهد

لزوم تشکیل پارک علم و فناوری مشترک بین دو کشور ایران و عراق+ فیلم

به گزارش پایگاه افق اندیشان مشهد، به نقل از شهرآرانیوز، محمد علی‌نژاد با حضور در نشست مشترک فناوری و نوآوری دو کشور ایران و عراق که امروز ۱۸مهر در محل پارک علم و فناوری استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایران این است که اقتصاد مبتنی بر دانش را بنیان‌گذاری کند. این موضوع به ما کمک می‌کند که در جامعه بین‌المللی نیاز‌های خود را برطرف کنیم و در بازار‌های جهانی حضور یابیم.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این موضوع از اصلی‌ترین موضوعاتی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره و تأکید دارند و برای اینکه این هدف محقق شود نیاز‌های فناورانه در دانشگاه‌ها و پارک‌های ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری یک واسطه تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ ماست. پارک‌های علم و فناوری بر اساس این سیاست ایجاد شده و اینکه به کمک فارغ التحصیلان ما می‌آید تا ایده را به سمت تولید یک محصول دانش‌بنیان سوق دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی اساتید ما شرکت‌های دانش‌بنیانی در پارک‌های علم و فناوری دارند و در واقع تحقیقات پایه در دانشگاه انجام می‌دهند و در پارک‌های علم و فناوری محصولاتی را بر پایه تحقیقات انجام شده، خلق می‌کنند.

علی‌نژاد بیان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما ایده‌های خود را در پارک‌ها پرورش می‌دهند یا آموزش می‌بینند تا بتوانند تیم‌هایی داشته باشند که با آن شرکت تشکیل دهند.

کد ویدیو

در پارک‌های علم و فناوری نیاز‌های کلان کشور رفع می‌شود

به گفته وی، پارک‌های ما از مرحله ایده و پیش رشد حمایت می‌کند و در واقع در پارک‌های علم و فناوری هم نیاز‌های کلان کشور رفع می‌شود و هم از ایده‌های کوچکی که می‌تواند در بازار کشور سهم داشته باشد، حمایت می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۵۴پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که برخی پارک‌ها استانی است و برخی دانشگاه‌های ما پارک‌های فناوری و پردیس‌های فناوری دارد یا اینکه دارای پارک‌های دستگاهی و نهادی هستیم و  اخیرا اولین پارک علم و فناوری بین‌المللی خود را افتتاح کردیم.

وی اضافه کرد: در توسعه دیپلماسی فناورانه وظایفی به ما محول شده و در این زمینه همکاری گسترده با کشور‌های مختلف داریم و امروز خوشحالیم توسعه فناورانه بین کشور ایران و عراق داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کارگروه مشترک دو وزارتخانه ایران و عراق تشکیل شده است و با توجه به تفا‌وت‌هایی که وجود دارد باید بتوانیم به صورت منسجم ذیل کارگروه ایجاد شده تبادل تکنولوژی داشته باشیم.

علی‌نژاد تأکید کرد: علاقه داریم پارک مشترک بین دو کشور ایجاد کنیم و در راه‌اندازی پارک در کشور عراق کمک خواهیم کرد و آمادگی داریم فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌های عراق فراهم کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: پارک خراسان از بهترین پارک‌ها در کشور است و بلوغ بسیار خوبی در حوزه فناوری رخ داده است که تجربیات را منتقل خواهد کرد. امیدواریم به زودی توسعه محصولات فناورانه را بین دو کشور جشن بگیریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا