شهریمشهد

توجه ویژه شورای ششم به  حاشیه شهر برای جبران کمبود‌ها و ریل گذاری آینده

استادی | پایگاه افق اندیشان مشهد، به نقل از شهرآرانیوز؛ دوسه سال پیش بود که یکی از مسئولان دولتی کشور در مصاحبه‌ای مشهد را یکی از قطب‌های اصلی حاشیه نشینی در کشور معرفی کرد. البته الصاق این عنوان به شهر مشهد چندان هم اشتباه نبود. چون بیش از ۱۳ درصد از مساحت شهر مشهد و نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت شهر، یعنی نزدیک یک میلیون نفر در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و همین آمار و ارقام مشهد را به رتبه دوم شهر‌های دارای بیشترین حاشیه رسانده است.

با وجود این جمعیت و مساحت زیاد و البته تأکید فراوان مسئولان کشوری برای تغییر اوضاع و احوال و چهره این مناطق از شهر، حاشیه شهر مشهد سال‌ها اسیر بی توجهی بود و محلات و مردم حاشیه شهر از سرانه‌های خدماتی بی بهره بودند.

اما در دوسه سال گذشته ورق به نفع محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر مشهد برگشته است و از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری نه تنها سهم حاشیه شهر از بودجه شهری تا ۴۰ درصد هم افزایش پیدا کرد، بلکه با نظر مردم همین محلات پروژه‌هایی با اعتبار نزدیک به ۲ هزارمیلیارد تومان در سه سال گذشته اجرایی شد تا این روز‌ها شاهد تغییر چهره کوچه‌ها و خیابان‌های حاشیه شهر مشهد باشیم.

سیدابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر، نایب رئیس کمیسیون سامان دهی حاشیه شهر مشهد و رئیس این کمیسیون در سال اول شورای ششم، از ریل گذاری شورای اسلامی شهر برای حل مشکلات حاشیه شهر و نزدیک کردن آن به متن شهر جزئیات بیشتری ارائه کرد.

آقای علیزاده! مشهد دومین شهر کشور در موضوع حاشیه شهر است و متأسفانه محلات حاشیه‌ای مشهد از کمبود سرانه‌های خدماتی و بهره مندی از حداقل امکانات شهری محروم هستند. شورای ششم که شعار اصلی اش کاهش فاصله متن و حاشیه شهر بود، چه گام‌های مثبتی برای عملی کردن این شعار و کاهش مشکلات حاشیه شهر برداشت؟

اولین گامی که برای حل و فصل مشکلات حاشیه شهر مشهد برداشته شد، افزایش اعتبارات این مناطق بود. در سال‌های گذشته و با وجود مشکلاتی که در حاشیه شهر وجود داشت، فقط ۱۰ درصد بودجه به حاشیه شهر اختصاص داشت، ولی ما در ابتدای شورای ششم این عدد را به ۳۰ درصد رساندیم و در سال دوم هم با افزایش ۱۰ درصدی، ۴۰ درصد اعتبار عمرانی به حاشیه شهر رفت. نگاه و هدف ما این بود که با افزایش اعتبار حاشیه شهر، هم برای سال‌های آینده ریل گذاری کرده باشیم و هم نیاز‌های حاشیه شهر و کمبود‌های زیرساختی جبران شود.

جدا از بودجه‌ای که گفتید در سال‌های اول و دوم به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد از آن به حاشیه شهر اختصاص داده شد، آیا کمیسیون‌های تخصــــــصی هم اعتبار مجزایی برای حاشیه شهر در نظر گرفتند؟

بله. حاشیه شهر در تک تک کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر اعتبار دارد و با درنظرگرفتن این سهم، اعتبار حاشیه شهر بیش از ۵۰ درصد است. شورای ششم فضا و ریل گذاری شهر را به سمت محدوده‌ای از شهر برد که به آن کمتر توجه شده بود. این کار امیدآفرینی زیادی به همراه داشت.

شما در شورای ششم به جز اعتبارات، پروژه‌های زودبازده را هم برای محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر تصویب کردید. تا امروز چند پروژه و با چه میزان اعتبار با نظر مردم در این محلات تعریف شده است؟

همان طور که گفتم، اعتبارات حاشیه شهر افزایش داده شد تا عقب ماندگی زیرساخت‌های آن‌ها جبران شود، اما ما در شورای اسلامی شهر به نظر مردم و جامعه نخبگانی هم توجه کردیم و برای همین پروژه‌های زودبازده تصویب شد تا در این محلات پروژه‌هایی با نظر مردم تعریف شود. در سال اول هر محله ۱۰ میلیارد تومان و در سال دوم هم ۱۵ میلیارد تومان به آن‌ها اعتبار اختصاص یافت. در این دو مرحله از زودبازده‌ها با نظر مردم و نخبگان محلی اعتباری بیش از ۲ هزارمیلیارد تومان برای پروژه‌ها تعریف شد.

پیاده روسازی، ساخت جوی و جدول، آسفالت در فاز اول زودبازده‌ها بیشترین نیاز مردم بود. در فاز دوم هم مردم بیشتر درخواست ساخت مراکز فرهنگی و ایجاد مراکز رویش را داشتند که به اشتغال زایی در محله کمک می‌کرد. اجرای این پروژ ه‌ها باعث رضایتمندی شهروندان شده و حس تعلق مردم به محله شان را افزایش داده است. پروژه‌های مرحله اول کاملا به بهره برداری رسیده است و در فاز دوم هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

در بحث توجه به مسائل فرهنگی و انجام امور زیربنایی برای مشهد، چه مواردی را شورای ششم دنبال کرده است؟

به عنوان نمونه، مسائل فرهنگی به قدری برای شورای ششم مهم بود که اعتبارات فرهنگی در مقایسه با قبل بیست برابر شد. چون رویکرد ما اهمیت دادن به مسائل فرهنگی است و رنگ و بوی فرهنگی و اسلامی در شهر باید حس شود. حل وفصل ماجرای اراضی پادگان یکی دیگر از مسائلی بود که در این شورا به آن توجه شد و با همکاری ارتش و آستان قدس رضوی و مدیران استانی، سرانجام این گره باز شد. با اضافه شدن این زمین‌ها به شهر، صدهکتار فضای سبز خواهیم داشت و تردد مردم در آن بافت قدیمی روان سازی شد که گام بسیار بزرگی بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا