افزایش جمعیت جهان امری بدیهی است با رشد روز افزون جمعیت و همچنین افزایش میزان استفاده از وسایل نقلیهی مختلف در سطح شهرها نیز همواره در حال افزایش بوده و هر خانواری برای تردد در سطح شهر، حداقل به یک وسیلهی نقلیهی شخصی نیاز پیدا خواهد کرد.
با زیاد شدن تعداد وسایل نقلیهی مورد استفاده توسط مردم در سطح شهرها، نیاز به وجود یک جای پارک مناسب برای پارک کردن خودروها نیز افزایش مییابد. در نظر گرفتن زمینها و محوطههای مناسب برای احداث پارکینگ در سطح شهرها، نیازمند بودجهای هنگفت میباشد. با احداث پارکینگ زیرزمینی، می توان تا حدودی مشکل کمبود جای پارک را در سطح کلان شهرها جبران کرد.
هدف اصلی استفاده از پارکینگ های زیرزمینی کاهش سطح اشغال توسط وسایل نقلیه در کلان شهرها و در نزدیکی توده های بزرگ شهری است که به فضای پارک زیادی نیاز دارد. این موضوع سبب می شود علاوه بر تأمین فضای مورد نیاز برای پارکینگ وسایل نقلیه، سیمای شهر به خصوص در فضاهای باز شهری با پدیده پارک حاشیه ای دچار خدشه نشود.
توجه به مسائلی همچون استفاده از تهویه مناسب جهت کاهش آلودگی زیست محیطی، در نظر گرفتن مکان مناسب احداث، در نظر گرفتن سرانه مناسب تعداد جای پارک،خوانایی مسیر حرکتی و ورود و خروجی به پارکینگ و شیب مناسب رمپ ها در پارکینگ های طبقاتی و همچنین ایجاد فضای مناسب جهت پارک دوچرخه و موتور و فضاهای خاص پارکینگ معلولان، از اصول طراحی این گونه فضاهاست.
بهترین راه برای استفاده از سطح زمین در پارکینگ های زیرزمینی جهت کنترل بیشتر آلودگی زیست محیطی، پلازاها یا فضاهای باز شهری است که علاوه بر ایجاد دید بصری مناسب از نقاط مکث کاسته و بر تقویت عبور مرور تأکید نماید. قرار گرفتن این گونه پروژه ها در کنار توده های سبز شهر می تواند به جذب و تصفیه آلودگی هوا کمک نماید.
به گزارش پایگاه خبری افق مشهد، پروژه پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی مشهد با حضور ویدئو کنفرانسی و دستور رئیسجمهور به بهرهبرداری رسید. پروژه پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی مشهد در سه سطح زیر زمین تعریف شده است که در سطح منهای یک پایانه اتوبوسرانی قرار میگیرد و سطوح منهای دو و منهای سه به پارکینگ خودروها اختصاص پیدا کرده است.
این پروژه که هزینه اجرای آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد. در طبقه منفی یک این پروژه حدود ۳۵ محل توقف اتوبوس در نظر گرفته شده است و در طبقات منفی دو و سه که به صورت پارکینگ در اختیار شهروندان گذاشته خواهد شد، ۵۹۰ جایگاه برای پارکینگ خودرو، ۵۰ جایگاه برای خودروی افراد معلول و ۱۰۰ جایگاه برای پارک دوچرخه و موتورسیکلت در نظر گرفته شده است.
مشکلاتی از قبیل آلودگی صوتی و محیطی از جمله دلایل شهرداری مشهد برای خارج کردن پایانه اتوبوسرانی از دید عموم و انتقال آن به طبقه منفی یک بیان شده است که منطقی به نظر می رسد. همچنین ورودی اتوبوسها و اتومبیلها نیز از یکدیگر جدا شده است.
این موضوع که اشکالاتی در نحوه اجرا و مسائل فنی ساخت در پروژه وجود دارد قابل توجه است، اما با توجه به شرایط موجود در سال های گذشته در این منطقه پر رفت و آمد در شهر که کاربری هایی با مقیاس شهری در آن جا فعال است که سبب مراجعات زیاد عمومی است، احداث این پروژه در این سایت مفید و تأثیر گذار تلقی می گردد.
اینکه مردم چرا اقبالی به استفاده از پارکینگ های طبقاتی ندارند به دلیل ضعف در فرهنگسازی مناسب حمل و نقلی است که راه حل آن جلوگیری از پارک های حاشیه ای با آن وضعیت نابسامان در شریان های اصلی مانند امامت است که شهروندان را ملزم به رعایت قانون می نماید. این امر سبب می شود مشکلات بزرگ ترافیکی در این محدوده حل و فصل گردد.
اما به نظر می رسد مسائل سیاسی و اختلاف نظرهای آخر دوره در مدیریت شهری سبب شده است نقاط مثبت این پروژه زیر دنیایی از انتقادات درست و نادرست مدفون شود! این بار نیمه پر لیوان را ببینیم، بودجه شهرداری که از جیب مردم تأمین می شود به جای صرف در جلسات و کنفرانس های بی نتیجه، خرج جای پارک برای مردم شده است.
پروژه هایی این چنین با مقیاس های فرامنطقه ای در شهر نیازمند کارشناسی درست قبل از کلنگ زنی است که اصولا در شهر ما نادیده گرفته می شود، اما زمانی که به مرحله بهره برداری می رسد باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کرد نه اینکه تنها به فکر ورود به دوره بعد مدیریت شهری بود!
وجیهه هوشیارفر_سردبیر پایگاه خبری افق اندیشان مشهد