• خبرنامه
  • پیوندها
  • همکاری با ما
  • بازرگانی ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • چاپ
یکشنبه, اسفند ۲۸, ۱۴۰۱
افق اندیشان مشهد
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پایگاه اختصاصی افق اندیشان مشهد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » آرشیو مطالب » تیتر اصلی » ترویج دوچرخه سواری،راهکار مقابله با کرونا

ترویج دوچرخه سواری،راهکار مقابله با کرونا

الهه رحیم زاده توسط الهه رحیم زاده
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰
0
ترویج دوچرخه سواری،راهکار مقابله با کرونا
Share on FacebookShare on Twitter

جایگاه و نقش حمل ونقل در ابعاد مختلف اقتصادی، سياسی و اجتماعی جوامع امروزی بر کسی پوشيده نيست. حمل ونقل یكی از پایه های اصلی توسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب شده و در واقع شبكه های حمل و نقل با مؤلفه های مهمی همچون اقتصاد، امنيت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقيم ميان گسترش حمل ونقل و دستيابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعاليت های حمل ونقلی، ازجمله فعاليت های اساسی و زیربنایی برای رشد و تحول اقتصادی محسوب می شوند.
تجربه ابتلا به کرونا نشان داد که سيستم حمل و نقل به عنوان رگ هاي حياتي شهر با شرايط جديد بايد سازگارشود. باز طراحي خيابان ها با هدف ترويج فاصله اجتماعي، تعريض محورهای پیاده در مكان هاي شلوغ و تجاري و ساخت پياده روهاي جديد به عنوان روش های مؤثر در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد. همچنين ايجاد و تعريض خطوط دوچرخه به عنوان مد حمل و نقلی پاک به منظور ترغيب به استفاده بيشتر و امكان رعايت فاصله اجتماعي در پياده راه هاي مراکز شهري و توسعه برنامه هاي اشتراك دوچرخه و همین طور طراحی محورهای منعطف که قابلیت تغییر ظرفیت تردد برای پیاده و سواره را داشته باشد، به عنوان روش های مؤثر در برابر ازدحام حمل و نقل عمومي و کاهش بحران ابتلا به ویروس کرونا می باشند.
در سالی که کرونا سبب توسعه ی دوچرخه سواری در شهرهای دنیا شد، تحقیقات انجام شده در شهر نیویورک بیانگر این است که کاستن از باندهای سواری برای اتومبیل ها و افزودن به باندهای دوچرخه میزان تصادفات را تا 67 درصد کاهش داده است و همچنین در این تحقیقات مشخص شده است که محورهای دوچرخه سواری رونق 49 درصدی خرده فروشی از مغازه ها و فروشگاه های محلی در طول مسیر به همراه داشته است. این در حالی است که دیگر نقاط شهر تنها 3 درصد افزایش خرده فروشی داشته اند و اینگونه است که در شهرهای جهان اول تهدیدها تبدیل به فرصت می شوند.
این روزها همزمان با بحران همه گیری کرونا، در مشهد نیز شاهد راه اندازی سیستم جدید دوچرخه های اشتراکی هستیم، اما راهی طولانی برای توسعه ی این مد پاک و فعال حمل و نقلی در پیش است، چرا که این مهم می بایست به عنوان یک اصل در توسعه شهرها مد نظر قرار گیرد. توجه بیش از پیش به گسترش ایستگاه ها در مناطق مختلف شهر و افزایش تعداد دوچرخه ها می تواند روند کنونی و امیدوارکننده ی ترویج دوچرخه سواری میان شهروندان را استمرار بخشد.
امید است شهروندان نیز با استفاده هرچه بیشتر از این حمل و نقل پاک، موجب افزایش روز افزون دوچرخه و دوچرخه سواران و کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه در شهر باشند.

الهه رحیم زاده_کارشناس مهندسی حمل و نقل و ترافیک شهری

نوشته های مرتبط

دوچرخه سواری بانوان در مشهد ممنوع

فلکه مشهدی ها درست است یا میدان پایتخت نشینان؟

معاونت عمران ترافیک وحمل ونقل، ادغام یا تفکیک؟


برچسب ها: حمل و نقل پاکحمل و نقل شهریدوچرخه اشتراکیدوچرخه سواریکرونا و حمل و نقل
blank
نوشته قبلی

بهره برداری از پروژه پیاده رو سازی بافت تاریخی توس تا یک ماه آینده

نوشته‌ی بعدی

توزیع متوازن صدور پروانه ها طی یک سال گذشته در مناطق مختلف

الهه رحیم زاده

الهه رحیم زاده

مطالب مرتبط

رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟
یادداشت ها

رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟

توسط admin
۲۸ اسفند, ۱۴۰۱
0

اطرافتان راه نگاه کنید. کمی اخبار را مرور کنید. بمباران حرف‌ها و خبر‌های ناخوشایند امانتان نمی‌دهد. در چنین شرایطی، برنامه...

ادامه مطلب
روضه‌ای برای حاشیه مشهد

روضه‌ای برای حاشیه مشهد

۲۸ اسفند, ۱۴۰۱
حذف الیت از ۳۸ معبر در شهر مشهد

حذف الیت از ۳۸ معبر در شهر مشهد

۵ مرداد, ۱۴۰۱
رابطه‌ی محیط زندگی و مزاج افراد

رابطه‌ی محیط زندگی و مزاج افراد

۲۸ تیر, ۱۴۰۱
مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری

مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری

۲۱ تیر, ۱۴۰۱
نوشته‌ی بعدی
توزیع متوازن صدور پروانه ها طی یک سال گذشته در مناطق مختلف

توزیع متوازن صدور پروانه ها طی یک سال گذشته در مناطق مختلف

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

خانه باغ اتحادیه، تنها بازمانده تاریخی خیابان لاله زار

خانه باغ اتحادیه، تنها بازمانده تاریخی خیابان لاله زار

۲۷ اسفند, ۱۴۰۱
برپایی اجتماع عظیم «منتظران ظهور» در عرصه میدان شهدای مشهد

برپایی اجتماع عظیم «منتظران ظهور» در عرصه میدان شهدای مشهد

۲۱ اسفند, ۱۴۰۱

پربیننده ترین مطالب

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره افق اندیشان

پایگاه خبری اختصاصی افق اندیشان مشهد زیرمجموعه شرکت خلاق رسانه ای افق اندیشان رسانه شرق، با شماره مجوز 85179 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 1398/02/09 در حوزه تخصصی معماری ، شهرسازی و طراحی شهری با هدف تحلیل رویدادهای تخصصی شهر مشهد شروع به فعالیت کرد.

پایگاه خبری افق اندیشان مشهد

blank

رسانه های دیگر

  • افق مشهد
  • فصلنامه تلخند مشهد
  • مشهد تی وی پلاس

مجوزها:

logo-samandehi
  • اخبار
  • یادداشت ها
  • مقالات
  • یادداشتهای سردبیر
  • تحلیل اخبار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت ها
  • یادداشتهای سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • همکاری با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.