رفتن به بالا

پایگاه خبری تخصصی افق اندیشان مشهد (حوزه معماری و شهرسازی)


  • سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • الثلاثاء ۶ شوال ۱۴۴۲
  • 2021 Tuesday 18 May
  • یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر : 2316
  • چاپ خبر : مشهد،شهری خودرو محور!
توازن ناممکن میان سواره و پیاده

مشهد،شهری خودرو محور!

انتخاب توأمان پیاده‌مداری و خودرومحوری و ادعای برقراری توازن میان آن‌ها را می‌توان ناشی از شناخت ناکافی و تعریف نادرست این مفاهیم دانست. شکی نیست که در یک شهر پیاده‌مدار، مسیرهایی برای جابه‌جایی خودروها احداث می‌شود و در یک شهر خودرومحور نیز پیاده‌روسازی رخ می‌دهد. اما آن‌چه تفاوت میان شهر پیاده‌مدار و خودرومحور را رقم […]

انتخاب توأمان پیاده‌مداری و خودرومحوری و ادعای برقراری توازن میان آن‌ها را می‌توان ناشی از شناخت ناکافی و تعریف نادرست این مفاهیم دانست.
شکی نیست که در یک شهر پیاده‌مدار، مسیرهایی برای جابه‌جایی خودروها احداث می‌شود و در یک شهر خودرومحور نیز پیاده‌روسازی رخ می‌دهد. اما آن‌چه تفاوت میان شهر پیاده‌مدار و خودرومحور را رقم می‌زند، اولویت‌بندی میان گزینه‌های مختلف است.
در شهر پیاده‌مدار حرکت و جابه‌جایی «انسان‌ها» و ایجاد توازن میان تقاضای سفر و ظرفیت معابر دارای اهمیت است، بنابراین تنظیم تقاضای سفر و توسعه‌ی مُدهای حمل‌ونقل عمومی و پاک اولویت می‌یابد. بر خلاف آن، در شهر خودرومحور هزینه‌های توسعه‌ی زیرساخت‌های حرکت «خودروهای شخصی» بسیار بالاتر از هزینه‌های توسعه‌ی حمل‌ونقل پاک و فعال است و در نتیجه تمایل و تقاضا برای استفاده از خودروی شخصی با رشد روزافزون مواجه می‌شود.

بر این اساس، مشهد گرچه در سال‌های اخیر توسعه‌ی مسیرهای دوچرخه و بهسازی مسیرهای پیاده را تجربه کرده، اما توسعه‌ی سریع و وسیع زیرساخت‌های سواره با بودجه‌ی چندین برابر را نمی‌توان در راستای پیاده‌مداری و انسان‌محوری دانست. در واقع، مشهد همچنان شهری است خودرومحور که در کنار انبوهی از تقاطع‌های غیرهم‌سطح و پارکینگ‌های طبقاتی، به پیاده‌روهایی کف‌سازی شده و مسیرهای آبی‌رنگ ویژه‌ی دوچرخه‌سواری در برخی خیابان‌ها مزین شده است.

منبع:بنیاد چهارطبقه

اخبار مرتبط



آخرین نظرات