• خبرنامه
  • پیوندها
  • همکاری با ما
  • بازرگانی ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • چاپ
چهارشنبه, تیر ۸, ۱۴۰۱
افق اندیشان مشهد
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پایگاه اختصاصی افق اندیشان مشهد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » آرشیو مطالب » تیتر اصلی » نقش موثر برنامه ریزی و طراحی شهری در حمل و نقل پاک

نقش موثر برنامه ریزی و طراحی شهری در حمل و نقل پاک

الهه رحیم زاده توسط الهه رحیم زاده
۱۳ تیر, ۱۴۰۰
0
چرا در توسعه پایدار شهری ناموفقیم؟
Share on FacebookShare on Twitter

هر فرآیند برنامه ریزی در برگیرنده کلیتی است پیوسته در جریان، از اینرو تلقی رویدادها، اشیاء یا افعال به مثابه واقعیتهای ایستایی که در زمان و مکان ثابت اند مردود است. برنامه ریزی شهری و فرآیند آن نیز امری مستمر، همیشگی و پویا است و نمیتوان با آن به صورت مقطعی، موقت و ایستا برخورد نمود. بخشی از برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی حمل و نقل شهری است که به همراه برنامه ریزی بخشهای کاربری اراضی، زیرساختها و سایر بخشها، بعد کالبدی برنامه ریزی جامع شهری را تشکیل میدهد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و اطلاعات با مطالعات کتابخانه ای گردآوری شده است، نتایج پژوهش نشان میدهد که برنامه ریزان شهری و سیاست گذاران حمل و نقل میبایست در شرایط مناسب و مقتضی از برخی سیاستها از جمله تغییر ساختار شهری و کاربری اراضی، تغییر فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه شخصی، مدیریت تقاضای سفر، کاهش نیاز به سفر و تقلیل کاهش تاثیرات سوء حمل و نقل استفاده کنند.

فرآیند برنامه ریزی در برگیرنده کلیتی پیوسته در جریان، از این رو تلقی رویدادها، اشیاء یا افعال به مثابه واقعیت های ایستایی که در زمان و مکان ثابت اند و مردود است. برنامه ریزی شهری و فرآیند آن نیز امری مستمر،همیشگی و پویا است و نمی‌توان با آن به صورت مقطعی موقت و ایسا برخورد نمود.
در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان شهری است و با توجه به گزارش سازمان شهرهای جهانی فعالیت های اقتصادی شهری ۵۵ درصد تولید ناخالص ملی در کشورهای کمتر توسعه یافته، ۷۳ درصد در کشورهایی که از لحاظ توسعه یافتگی در جایگاه متوسطی هستند و ۸۵ درصد در کشورهای پیشرفته را تشکیل می‌دهند.
حمل و نقل شهری به عنوان یکی از عوامل مهم حیات و رشد اقتصادی شهر به عنوان موثرترین جزء حمل و نقل مطرح می باشد به طوری که در شهرهای کشورهای در حال توسعه اغلب بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بودجه، بین ۸ تا ۱۶ درصد درآمد خانوارها و بیش از ۳۳ درصد سرمایه گذاری ها در زیرساخت های شهری در بخش حمل و نقل صورت می گیرد

نوشته های مرتبط

ارتقاء مزیت‌های نسبی در سازوکار معماری در مسیر تمدن‌سازی

پیش‌نیازهای شهر ثروتمند و مردم ثروتمند چیست؟

کاربرد رویکرد سالتوژنز در طراحی و برنامه‌ریزی محیط‌های شهری سالم

نویسندگان:مجتبی شیرزادی کندی،سعید نجف نژاد اصل

 

برای دریافت فایل مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید:

حمل و نقل پاک

برچسب ها: برنامه ریزی حمل و نقلبرنامه ریزی شهریتوسعه پایدارحمل و نقل پاکحمل و نقل پایدارطراحی شهری
نوشته قبلی

مهاجرپذیری عامل تشدید حاشیه نشینی

نوشته‌ی بعدی

چرا در توسعه پایدار شهری ناموفقیم؟

الهه رحیم زاده

الهه رحیم زاده

مطالب مرتبط

آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد
اخبار

آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد

توسط الهه رحیم زاده
۲۱ خرداد, ۱۴۰۱
0

به گزارش افق اندیشان مشهد، صبح امروز مراسم کلنگ زنی برج سلامت اتکا در مشهد با حضور دکتر مرتضی اعلمی...

ادامه مطلب
بررسی عملکرد دولت(بخش مسکن و شهرسازی و عمران شهری)

بررسی عملکرد دولت(بخش مسکن و شهرسازی و عمران شهری)

۱۱ خرداد, ۱۴۰۱
اثرسنجی اصول طراحی شهری بر تغییر اقلیم دربرشهای عرضی(نمونه موردی:مشهد)

اثرسنجی اصول طراحی شهری بر تغییر اقلیم دربرشهای عرضی(نمونه موردی:مشهد)

۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۱
بررسی مفهوم عدالت در شهر اسلامی با تاکید بر مسکن

بررسی مفهوم عدالت در شهر اسلامی با تاکید بر مسکن

۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۱
تحلیلی بر فرآیندهای صدور مجوزهای شهرسازی و سنجش میزان رضایت شهروندان از دریافت ارائه خدمات

تحلیلی بر فرآیندهای صدور مجوزهای شهرسازی و سنجش میزان رضایت شهروندان از دریافت ارائه خدمات

۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۱
نوشته‌ی بعدی
چرا در توسعه پایدار شهری ناموفقیم؟

چرا در توسعه پایدار شهری ناموفقیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

آموزش و هویت از دیدگاه معمار و استاد برجسته ایرانی آقای سیاوش تیموری

آموزش و هویت از دیدگاه معمار و استاد برجسته ایرانی آقای سیاوش تیموری

۲۶ خرداد, ۱۴۰۱
طرح کمربند سبز مشهد جهانی شد

طرح کمربند سبز مشهد جهانی شد

۲ تیر, ۱۴۰۱

پربیننده ترین مطالب

از میان 7 طرح تفصیلی مشهد 5 طرح تایید شده است

از میان 7 طرح تفصیلی مشهد 5 طرح تایید شده است

۹ خرداد, ۱۴۰۰
 همبستگی مسئولین در عدم ارائه خدمات به محله زکریا مشهد

 همبستگی مسئولین در عدم ارائه خدمات به محله زکریا مشهد

۸ مهر, ۱۳۹۸
آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد

آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد

۲۱ خرداد, ۱۴۰۱
آبادگران محلی توریستی برای زائرین یا لاکچری برای پولداران؟

آبادگران محلی توریستی برای زائرین یا لاکچری برای پولداران؟

۲۸ آبان, ۱۴۰۰
اتصال بزرگراه آزادی به بلوار مهدیه، تا پایان سال

اتصال بزرگراه آزادی به بلوار مهدیه، تا پایان سال

۱۱ اسفند, ۱۳۹۹

درباره افق اندیشان

پایگاه خبری اختصاصی افق اندیشان مشهد زیرمجموعه شرکت خلاق رسانه ای افق اندیشان رسانه شرق، با شماره مجوز 85179 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 1398/02/09 در حوزه تخصصی معماری ، شهرسازی و طراحی شهری با هدف تحلیل رویدادهای تخصصی شهر مشهد شروع به فعالیت کرد.

پایگاه خبری افق اندیشان مشهد

رسانه های دیگر

  • افق مشهد
  • فصلنامه تلخند مشهد
  • مشهد تی وی پلاس

مجوزها:

logo-samandehi
  • اخبار
  • یادداشت ها
  • مقالات
  • یادداشتهای سردبیر
  • تحلیل اخبار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت ها
  • یادداشتهای سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • همکاری با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.