منتخب شورای ششم شهر مشهد ضمن انتقاد از دستو دلبازیهای شهردار مشهد در پایان دوره پنجم، گفت: اگر قرار است زمینی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود اول باید ببینیم دانشگاه اعتبار برای ساخت بیمارستان دارد یا قرار است دورش را دیوار کند؟ از سوی دیگر چرا چندین هکتار زمین به صورت هبه واگذار شود؟ چرا معوض آن گرفته نشود؟ این لوایح دو فوریتی، وامهای شهرداری و عجلهای که در افتتاح پروژههای ناتمام از طرف آقای کلایی میبینیم سوالبرانگیز است.
با گشت و گذاری کوتاه در این کلانشهر با بلندمرتبههایی رو برو میشوی که مثل وصلهای ناجور از بین ساختمانهای کوتاه و در معابری کمعرض سردرآوردهاند؛ رشد باغویلاهای غیرمجاز در قطعات تفکیک شده ۲۰۰ متری در حریم شهر، آلونکهای کوچک و بدقواره در حاشیه و پشتبامفروشی موضوعاتی است که از گردش در شهری چنین آشفته و بی سامان پشیمانت میکند.
موضوع این است که بخش عمدهای از درآمد شهرداریهای ما مبتنی بر کسب درآمد از تخلفات است، در مشهد بیش از ۵۰ درصد درآمدهای عمومی شهرداری از محل تخلفات مثل عوارض تراکم مازاد یا درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ است. ام المفاسد شهر که ریشه خیلی از مفاسد دیگر است همین شیوه درآمدی شهرداری هاست. یعنی شهرداری قرار بوده درآمدی کسب کند که با آن کیفی زندگی شهروندان را ارتقا بخشد اما در عمل این درآمدزایی به جای ابزار، خودش تبدیل به هدف شده و حالا شهرداریها تلاش میکنند به هر طریقی حتی به بهای تاثیر منفی بر زندگی مردم درآمدزایی شود؛ به عنوان مثال در بحث پارکینگ که الان یکی از معضلات شهری مشهد است، هر واحدی که ساخته میشود باید برایش یک فضای پارکینگی در نظر گرفته شود اما شهرداری به سازنده اجازه میدهد طبقه همکف را تبدیل به پیلوت کند و همین باعث میشود چندین خانواری که سالها میخواهند در آن خانه زندگی کنند بر سر جای پارک هر روز با هم مشکل داشته باشند و این یعنی ایجاد اصطکاک ارادههای انسای و ناامنی روانی در شهر؛ چرا؟ چون شهرداری به دنبال درآمدزایی است تا با آن درآمد به شهروندان خدمات بدهد!
براتعلی خاکپور عضو شورای شهر مشهد در دوره چهارم، محمدهادی مهدینیا رییس کمیسیون شهرسازی شورای پنجم(فعلی) و حمید ضمیری عضو شهرساز منتخبین شورای ششم از دغدغههایشان گفتند و البته راه حل هم داشتند. آنچه در ادامه میخوانید مشروح مهمترین نکات مطرح شده در این نشست است.
ساختوساز طبق ضوابط دور از واقعیت برای سازندگان توجیه اقتصادی ندارد
طرحهای تفصیلی بر اساس یک سری ایده آل دور از واقعیت جامعه است
هزینه نگهداری مشهد در هر روز بالغ بر ۱۵/۵ میلیارد تومان است
مردم باید در فرایند تهیه طرحهای تفصیلی مشارکت داشته باشند
بدهی ۱۸ هزار میلیارد تومانی شورای پنجم برای منتخبین شورای ششم
نقد عضو منتخب شورای ششم شهر به کارهای اخیر شهردار مشهد
انتقاد مهدینیا به تعلل در تکمیل طرح جامع مشهد
شعار مشارکت مردمی در تهیه طرحهای تفصیلی، زیباست
تراکم شهر مشهد بر اساس معیارهای کارشناسی در خیلی از نقاط ۶ طبقه است
منبع: خبرگزاری فارس
تحلیل: سال هاست میزگردهای هم اندیشی برای حل مسائل مختلف شهر برگزار می شود. از جلسات بارش فکری صد نفره تا میزگردهای خصوصی سه نفره! اما به چه منظور؟ شناسایی یا حل مشکل؟
بعد از گذشت 5 دوره شورای از تأسیس شورای شهر و افزایش مشکلات شهری، آیا هنوز هم نمی دانیم مشکل از کجاست؟ متخصصان، اهل فن، مدیران شهری و حتی شهروندان دغدغه مند هم از اوضاع با خبرند! اما تازمانی که همتی برای حل مسأله وجود نداشته باشد، هیچ گفتگویی خروجی محور نخواهد بود.
همه مدیران شهری از اوضاع نابسامان تراکم فروشی ها تخلفات ساخت و ساز در شهر باخبرند! چرا که امضای خودشان پای اسناد و مدارکی است که تأیید کننده اتفاقات جاری در شهر است! مگر می شود برجی با مجوز شش طبقه به دور از چشم ناظران 33 طبقه ساخته شود و کسی هم نه مقصر باشد و نه مطلع!؟
تا زمانی که دست دلالان و سودجویان در ساخت و ساز کوتاه نشود و همتی در مدیران برای استفاده از راه های درآمد پایدار و یا کاهش هزینه های سرسام آور شهرداری نباشد اوضاع سامان نخواهد یافت! تا زمانی که جیب سودجویان از آشفته بازار مسکن پر از پول باشد امیدی به بهبود وجود نخواهد داشت و تازمانی که به جای حل مشکل واقعی مردم به دنبال مقصر و بازی سیاسی باشیم روزهای بدتری انتظارمان را خواهد کشید!
مقابله مدیران با شفاف سازی نه به این دوره که به تمام دوره های مدیریت شهری بازمی گردد و امیدواریم در دوره ششم نیز در حد شعار باقی نماند!
وجیهه هوشیارفر: سردبیر پایگاه خبری تخصصی افق اندیشان مشهد