امروز قصد داشتم گزیده ی پژوهشی با عنوان “راه های بهتری برای حرکت در شهر وجود دارد” را در زمینه راه حل های موفق کشورهای پیش رفته در طراحی فضاهای انسان محور و پیاده محور در جهت کاهش ترافیک شهری که در یک مجله آنلاین شهرسازی مطالعه کردم با شما به اشتراک بگذارم، اما هرچه جلوتر رفتم ناامیدتر شدم!
مگر می شود راهکار و راه حلی ارائه کرد که در حقیقت ابزار لازم برای عملی شدن آن را در اختیار نداریم! وقتی در حقیقت نیمی از جمعیت یک شهر نمی توانند به صورت قانونی از یکی از مُدهای حمل و نقل پاک یعنی دوچرخه استفاده کنند تا ابد الدهر هم راهکار ارائه بدهیم که خیابان های اشتراکی بسازیم و عرصه عبور خودروها را کاهش بدهیم چه فایده؟؟
دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان پشتیبان مسیرهای پیاده روی در تمامی استاندارها و اصول طراحی شهرهای پیاده محور قراردارد و تا زمانی که نیمی از شهروندان نتوانند از این مُد حمل و نقلی استفاده نمایند سبز کردن کف خیابان ها عملا آب در هاون کوبیدن است!
پیاده محوری تنها در قدم زدن خلاصه نمی شود، مگر یک انسان هر چقدر هم پر توان چقدر می تواند در روز با پای پیاده در خیابان ها حرکت کند؟ عدم حضور وسایل نقلیه و موتوری و کاهش سطح دسترسی آن ها به فضاهای شهری و متقابلا افزایش کمی و کیفی حمل و نقل های عمومی (که البته استفاده از آن ها در این شرایط کرونایی توصیه نمی شود) و استفاده از دوچرخه و مُدهای حمل و نقل بدون آلایندگی است.
خودمان را که گول نمی زنیم! مگر چند درصد بانوان دوچرخه شخصی دارند و یا اصلا چه فرقی می کند بین دوچرخه شخصی که ممنوع نیست اما من به عنوان یک شهروند حق استفاده از دوچرخه های عمومی شهر را که برایش مالیات و عوارض و الیت و چه و چه پرداخت کرده ام را نخواهم داشت؟ بانوان شهرهای دیگر چه فرقی با یک بانوی شهروند مشهدی دارند که برای آن ها قوانین متفاوت است؟
چرا به جای این محدودیت ها به فکر فرهنگ سازی برای تبلیغ پوشیدگی و استفاده مناسب از دوچرخه در انظار عموم نیستید که اینچنین خشک و تر را باهم می سوزانید و فقط شعار انسان محوری و پیاده محوری را فریاد می زنید؟
تا زمانی که مسئولین شهری متوجه این موضوع نباشند که حضور زنان در جامعه، حضور فرزندان و به تبع آن حضور خانواده را به همراه خواهد داشت و این یعنی در حقیقت بانوان هستند که بخش عظیمی از فضای جامعه را تشکیل می دهند، هیچ اقدام مثبت و فرهنگ سازی صحیحی شکل نخواهد گرفت.
چرا مردانه به جای تبلیغ و شعارهای الکی برای داشتن شهر سبز و پیاده محور و دوست دار طبیعت و …. مطابق معمول پارکینگ نمی سازید و خیابان و بلوار عریض نمی کنید و دوربرگردان و تقاطع هم سطح و دو سطحی و چند سطحی افتتاح نمی کنید؟؟ فقط لطفا تمام کنید این بازی کی بود کی بود من نبودم ها را که ما را به خیر شما امیدی نیست و نخواهد بود!
خالی از لطف نیست گزیده پژوهشی در این رابطه و با موضوع تجارب جهانی در استفاده از رویکردهای مختلف پیاده محوری که در شهرهای اروپایی و آمریکایی رخ داده است را البته صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی، فردا در همین پایگاه خبری اختصاصی مطالعه بفرمایید
وجیهه هوشیارفر:سردبیر پایگاه خبری تخصصی افق اندیشان مشهد