به استناد میتوان گفت که در کلانشهرهای بزرگ جهان ساخت و گسترش بزرگراهها، پلها و تونلها تا حدودی کنار گذاشته شده و در شبکه حمل و نقل عمومی از فناوری های نوین و هوشمند برای هدایت ترافیک استفاده می کنند
به عقیده من پیش از اجرای هر برنامه شهری نخست باید زمینه مورد نظر و عوامل شکل دهنده مشکل را بررسی و ماهیت پاسخ های اجتماعی را قبل از هر اقدامی به درستی شناسایی کرد؛ نشانههای عملی زیادی هستند که نشان می دهد ساخت و اضافه کردن بزرگراه به ترافیک, مشکلات رفت و آمد با خودرو را می افزاید، اما حتی اگر بزرگراه و دیگر سازه های ترافیکی به روان کردن ترافیک کمک میکردند باز هم شکی نبود که آنها مردم را تشویق به استفاده از معبر سواره می کنند و در نتیجه افزایش ترافیک منجر خواهند شد
به عنوان نمونه، مطالعاتی که پنج سال پس از اتمام پروژه گسترش پل ۴۰۵ در مرکز شهر لس آنجلس که تقریباً جمعیتی معادل کلانشهر مشهد دارد و انجام آن حدود ۵ سال طول کشید و بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت و همچنین مشکلات زیادی را در طول ساخت بر مردم تحمیل کرد انجام شد، نشان داد که نه تنها سرعت حرکت خودروها به طور قابل ملاحظه ای نسبت به قبل کندتر شده حتی تعداد خودروهایی که از آن عبور می کنند نیز بیشتر شده است
راه حل چیست؟
برنامه هایی برای تغییر رفتار مردم به صورت تدریجی تهیه شده تا ذهنیت و رفتار خود را درباره رانندگی کردن تغییر دهند و از وسایل حمل و نقل عمومی و یا اشتراکی استفاده کنند
🔹تعداد بیشتر و حرکت سریعتر اتوبوس و مترو جذابیت و راحتی استفاده از این وسایل
🔹استفاده از دوربین های کنترل ترافیک
🔹هوشمند سازی حرکت اتوبوس ها
🔹بهینه کردن مدیریت چراغ های راهنمایی
🔹ایجاد و گسترش پارک سوار ها به منظور استفاده از حمل و نقل عمومی
🔹اختصاص یک روز برای استفاده شهروندان از دوچرخه و جلوگیری از تردد خودروها در چند خیابان اصلی و به صورت تدریجی تعداد بیشتر خیابان ها
🔹ایجاد یک نظام موثر برای پرداخت هزینه استفاده از خیابان های پر رفت و آمد
🔹و بررسی مداوم سیاست های شهری و ملی ترافیکی، مخصوصاً بعد از اجرا
باید دقت شود که برخی موارد در بهبود شبکه حمل و نقل عمومی کارساز هستند و از دید من حتماً باید در نظر گرفته شوند ولی آنها به تنهایی راه حل ترافیک به خصوص در درازمدت نخواهد بود.
در برنامه ریزی درست برای بهبود رفت و آمدهای شهری مجموعه ای از ابزارها و روشها باید در نظر گرفته شود و همزمان ارزشگذاری و توجه مخصوص به تغییر رفتار شهروندان در مورد رانندگی انجام گیرد
ایجاد پیاده راه های گسترده فضاهای سبز، ایجاد پیاده راه های گسترده و میدان گاه ها هم تاثیر مثبت زیادی خواهند داشت چنین تفکری درباره روش زندگی افزون بر منافع دیگر قطعاً به کمتر شدن ترافیک خواهد انجامید
حمید اکرامی:کارشناس ترافیک و حمل و نقل شهری، کارشناس ارشد شهرسازی