معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ضمن اشاره به اینکه در قوانین معماری، مفهوم ایرانی-اسلامی ابهام جدی دارد، اظهار کرد: حقیقت این است که ما چیزی به عنوان معماری اسلامی نداریم، اما معماری سرزمینهای اسلامی وجود دارد. اگر هم کسی ادعا میکند طاق، گنبد و کاشی نمادی از معماری اسلامی است، درست نیست؛ زیرا آنها در برههای به وجود آمدند که خیلی از مسائل سازهای و اقلیمی زمان خود را پاسخ میدادند؛ بنابراین این مسئله ربطی به اینکه اسلام مسبب این اتفاقات است، ندارد.
وی تصریح کرد: بنابراین معماری در مشهد، جدا از اسلامی بودن یا نبودن، یکدستی و همراهی لازم را ندارد و از طرفی قوانین هم به این نرسیدند که مشخص کنند هرمحدوده چه ویژگیهایی باید داشته باشد. همچنین آنچه که در مقررات ملی ساختمان عنوان شده نیز، مفاهیم کلی همانند معماری ایرانی-اسلامی است و یا اینکه صرفا به مسائل فنی پرداخته شده است.
تحلیل: در بحث فلسفه حکمت اسلامی مطلب بسیار گسترده و غیرقابل جمعبندی است اما به همین بسنده می کنم که یکی از رویکردها معماری اسلامی، رویکرد سرزمین های اسلامی است که جامعیت ندارد، چرا که در کشورهای غیر اسلامی زیادی آثار فروان اسلامی یافت می شود و این نشان از عدم مطالعه کافی قبل از ارائه نظرات و مصاحبه هاست.
اما درشهری که هویت اسلامی دارد هرچند که شکل ظاهری و نشانه گذاریهای بصری اسلامی در اولویت دوم پس از اجرای مفاهیم اسلامی در شهر دارد، اما به هیچ عنوان نمی توان منکر معماری اسلامی و ایرانی شد.
خصوصا در شهر مشهد که به دلیل مضجع شریف امام رضا (ع) رونق گرفته است و پیش از آن نمی توان سبک خاصی در ساخت و ساز به عنوان سبک خراسانی یا مشابه آن در نظر گرفت این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند و پاک کردن صورت مسئله تنها نشان از عدم موفقیت مدیران در اجرای مفاهیم اسلامی مانند حفظ حریم یا عدالت شهری و یا حقوق شهروندی است که سبب میگردد به کل منکر شهرسازی و معماری اسلامی شوند!
وجيهه هوشيارفر_سرىبير پایگاه خبری اختصاصی افق اندیشان مشهد