یکی از مهمترین وظایف شوراهای شهر و شهرداری ها چابک سازی سیستم با روش های مختلف است و یکی از این روشها
ادغام معاونت ها مدیریت ها و سازمان هایی است که مأموریت هم سو داشته و ادغام آنها باعث تسهیل در روند کارها و
جلوگیری از بروز بروکراسی اداری و تسهیل عمران و آبادانی شهر خواهد شد.
اما آیا ادغام دو معاونت بزرگ عمران و حمل و نقل و ترافیک با وجود ماموریت های زیاد و پیچیده و جدا از هم در
کلان شهر بزرگ مشهد باعث بروز این تسهیلات شده است؟
و آیا اساساً میتوانیم ماموریت این دو معاونت را همسو و هم جهت بدانیم و یا اینکه هر کدام راهی جدا و با دید و تفکرات
جدا از هم قرار دارند ؟
آیا با دید عمرانی و ساخت و سازی می توان سازمان های ترافیکی را اداره کرد ؟
عمران آبادانی شهرها جزو لاینفک و یکی از ماموریت های مهم مدیریت شهری است که در حوزه عمران با ساخت تقاطع ها
و خیابانهای جدید معنا می یابد اما در حوزه حمل و نقل و ترافیک توجه به حمل و نقل عمومی،تسهیل دوچرخه سواری و
پیاده روی و در بسیاری از موارد جلوگیری از دادن امکانات و تسهیلات به حمل و نقل شخصی در اولویت است و در بسیاری
از موارد نقطه مقابل تفکر عمران و ساخت و سازی در شهر است.
در حوزه عمران ساخت پل های چند سطحی و پارکینگ ها جزو ارزش ها محسوب می شود ولی در حوزه ترافیک این سازه
ها در بعضی موارد ضد ارزش و یکی از موانع حمل و نقل پاک محسوب می شوند
تعریف و اجرای پروژه های ساخت و سازی در شهر و تعمیر و نگهداری آنها عمده بودجه جاری شهر را می بلعد و و هزینه
های جاری این پروژه ها هنگامی که با حوزه ترافیک و حمل و نقل در یک مدیریت باشند قطعاً بودجه یی را برای این حوزه
باقی نخواهد گذاشت و تمام بودجه مصروف به تکمیل پروژه های در حال ساخت و یا تعریف پروژه جدید خواهد شد اما
در حوزه حمل و نقل ترافیک عمده بودجه ها باید مصروف به نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی و ساخت مسیر های مترو و
تسهیل تردد شهروندان با حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری باشد و هنگامی که مدیریت این دو حوزه واحد باشند قطعاً
ساخت تقاطع ها و پل ها در اولویت خواهند بود و نه توجه به مترو و اتوبوس و تاکسی.
در کلانشهر مشهد که در دوره قبلی مدیریت شهری شاهد ادغام این دو معاونت بزرگ بودیم در حوزه عمران شاهد ۳ اداره
کل و در حوزه حمل و نقل و ترافیک یک اداره کل و ۹ سازمان حمل و نقلی هستیم اما سهم بخش حمل و نقل بسیار ناچیز و
غیر قابل قیاس با حوزه عمران است.
چیزی که در دوره گذشته مدیریت شهری مشهد مشهود و کاملا قابل لمس است توجه بسیار ویژه به حوزه عمران و ساخت و
پل ها در انواع سطوح ، تقاطع ها و پارکینگ ها در شهر و مهجور ماندن حوزه ترافیک و حمل و نقل است و با توجه به ناتمام
ماندن اکثر پروژه های عمرانی شهر تداوم ادغام این دو معاونت قطعاً بودجه ای را برای حمل و نقل عمومی و دیگر حوزه
های حمل و نقلی نباید متصور بود.
حمید اکرامی_ کارشناس ارشد شهرسازی