• خبرنامه
  • پیوندها
  • همکاری با ما
  • بازرگانی ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • چاپ
چهارشنبه, مرداد ۱۹, ۱۴۰۱
افق اندیشان مشهد
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت
  • یادداشت سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پایگاه اختصاصی افق اندیشان مشهد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » آرشیو مطالب » تیتر اصلی » تات یا الیت؟! سرانجام بازی با اسم ها چه خواهد شد؟

تات یا الیت؟! سرانجام بازی با اسم ها چه خواهد شد؟

سیاست های مدیریت شهری در رابطه با معضل پارکینگ حاشیه ای

الهه رحیم زاده توسط الهه رحیم زاده
۱ دی, ۱۴۰۰
0
تات یا الیت؟! سرانجام بازی با اسم ها چه خواهد شد؟
Share on FacebookShare on Twitter

افزایش جمعیت و میزان تولید وسایل نقلیه موتوری از یک سو و رشد روزافزون استفاده از وسایل نقلیه شخصی از سوی دیگر، سبب تراکم ترافیک و مشکلات فراوانی در سطح معابر شبکه‌های شهری شده است. خصوصاً اینکه بسیاری از این معابر متناسب با میزان خودروهایی که از آنها تردد می کنند، طراحی نشده‌اند. در چنین شرایطی مدیریت ترافیک شهری در کنترل و استفاده بهینه از وضع موجود نقش مهمی ایفا می‌نماید. امروزه معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به‌خصوص در مناطق مرکزی شهر، گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ شده است. مدیریت پارکینگ یکی از مولفه‌های اصلی مدیریت ترافیک می‌باشد. عدم وجود پارکینگ‌های غیر خیابانی منجر به افزایش پارک حاشیه‌ای، کاهش عرض مفید خیابان و در کل، اخلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک می‌شود.
تحقيقات نشان مي دهد پارک حاشیه‌ای سبب افزایش قابل توجه پارامتر زمان تأخیر ترافیک و کاهش سرعت سفر وسایل نقلیه شده است که این امر نشان‌دهنده کند شدن جریان ترافیک و افزایش زمان تلف شده در سفرهای درون شهری می‌باشد.

برای مقابله با این معضل که هر روز شهر را بیشتر درگیر خود می‌کرد، مدیریت شهری مشهد در دوره‌های مختلف سیاست‌های ترافیکی تعیین کردند تا برای مردم استفاده از حمل‌ونقل عمومی به صرفه‌تر از تردد با خودروی شخصی باشد؛ هرچند آنچه امروز به‌عنوان محصول این سیاست‌ها در سطح شهر مشهود است، اهداف دیگر و حاشیه‌ای را پررنگ‌تر نشان می‌دهد.
یکی از این سیاست‌ها، پولی کردن پارک‌های حاشیه‌ای در سطح شهر بود، متولی این امر هم به یک شرکت خصوصی سپرده شد به نام الیت که  پس از مدتی به‌طور کامل زیرنظر شهرداری قرار گرفت و از حالت خصوصی خارج شد و سیاست‌های دیگری که حتی به مرحله اجرا هم نرسید.

نوشته های مرتبط

لزوم رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در پروژه‌های شهرداری مشهد

پیاده‌راه‌های موقت در مشهد ساخته می شود

شاهکاری به نام الیت


بخشی از شعارهای انتخاباتی اعضای شورای شهر در دوره پنجم به ساماندهی الیت بازمی‌گشت و پس از پیروزی در انتخابات و تکیه بر کرسی‌های شورا، برای تحقق این امر تلاش‌هایی کردند، تغییر مدیر شرکت الیت که پس از چیزی حدود 9 ماه پس از استقرار شورای پنجم رخ داد و یک سری تغییرات در نحوه عملکرد کارکنان شرکت، بخشی از این اقدامات بود.
شرکت الیت با تغییر به نام شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد(تات) و تغییر مدیر عامل با شعار مدیریت پارکینگ‌های حاشیه به منظور توزیع عادلانه فضای پارک در معابر و پارکینگ‌های حاشیه به کار خود ادامه داد.
اما به نظر میرسد مدیریت شهری به جای تلاش جهت رفع مشکلات پارک حاشیه‌ای هوشمند، بیشتر درگیر تغییر نام بوده‌اند.
چند روز پیش سیدعبدالله ارجائي شهردار مشهد در دوره ششم مدیریت شهری در مصاحبه‌ای گفت: «از پارک حاشیه‌ای به‌دنبال کسب درآمد نیستیم. از حوزه معاونت عمران و حمل و نقل می خواهم که پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای را ساماندهی و هوشمند کند. شهر ما از نظر انضباط ترافیکی در کشور شهرت خوبی ندارد و باید این نقیصه را برطرف کنیم که در این مسیر گام اول را مدیریت شهری خواهد برداشت.


جلوی آسیب‌های پارک حاشیه‌ای باید گرفته شود، برخی از خیابان‌ها نیاز به عنوان پارک حاشیه‌ای ندارد اما خط کشی شده‌اند، اجرای پارک حاشیه قسمتی از برنامه مدیریت شهری برای کنترل ترافیک است.»
امروز امیدواریم با این رویکرد در شورای ششم و همچنین با حضور مدیرعامل جدید و جوان شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری، شاهد تحولات اساسی و مطلوب در مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها و حمل‌و‌نقل پاک در سطح شهر مشهد باشیم، چرا که دغدغه عدم وجود پارک حاشیه ای در مراکز شهر و نبود پارکینگ های مناسب و در دسترس برای تأمین محل پارک و جلوگیری از پارک حاشیه ای همچنان ادامه دارد….

الهه رحیم زاده_ خبرنگار و کارشناس مهندسی ترافیک و حمل و نقل شهری

برچسب ها: الیتپارک حاشیه ایرئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهدشرکت تاتشرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهدشورای شهر شهرداری مشهدمعضل پارکینگ
نوشته قبلی

تعیین تکلیف املاک اشخاص واقع در طرح‌های دولتی در 18 ماه

نوشته‌ی بعدی

ذائقه ها در راستای معماری اسلامی ایرانی باید تغییر یابد

الهه رحیم زاده

الهه رحیم زاده

مطالب مرتبط

رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟
یادداشت ها

رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟

توسط admin
۸ مرداد, ۱۴۰۱
0

اطرافتان راه نگاه کنید. کمی اخبار را مرور کنید. بمباران حرف‌ها و خبر‌های ناخوشایند امانتان نمی‌دهد. در چنین شرایطی، برنامه...

ادامه مطلب
رابطه‌ی محیط زندگی و مزاج افراد

رابطه‌ی محیط زندگی و مزاج افراد

۲۸ تیر, ۱۴۰۱
مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری

مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری

۲۱ تیر, ۱۴۰۱
حال معابر مشهد هر روز وخیم‌تر می‌شود

حال معابر مشهد هر روز وخیم‌تر می‌شود

۸ تیر, ۱۴۰۱
آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد

آغار عملیات اجرایی احداث برج سلامت اتکا در مشهد

۲۱ خرداد, ۱۴۰۱
نوشته‌ی بعدی
ذائقه ها در راستای معماری اسلامی ایرانی باید تغییر یابد

ذائقه ها در راستای معماری اسلامی ایرانی باید تغییر یابد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

تسهیلات 600 میلیون تومانی برای مهاجرت معکوس مجاوران بارگاه رضوی

تسهیلات 600 میلیون تومانی برای مهاجرت معکوس مجاوران بارگاه رضوی

۱۵ مرداد, ۱۴۰۱
رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟

رویکرد شهرسازان در زمینه نیازهای شهری یک خانواده ایرانی چگونه باید باشد؟

۸ مرداد, ۱۴۰۱

پربیننده ترین مطالب

روستاهای جاده سیمان مشهد در پیچ شهرستان شدن

روستاهای جاده سیمان مشهد در پیچ شهرستان شدن

۲۴ فروردین, ۱۴۰۰
 همبستگی مسئولین در عدم ارائه خدمات به محله زکریا مشهد

 همبستگی مسئولین در عدم ارائه خدمات به محله زکریا مشهد

۸ مهر, ۱۳۹۸
از میان 7 طرح تفصیلی مشهد 5 طرح تایید شده است

از میان 7 طرح تفصیلی مشهد 5 طرح تایید شده است

۹ خرداد, ۱۴۰۰
اتصال بزرگراه آزادی به بلوار مهدیه، تا پایان سال

اتصال بزرگراه آزادی به بلوار مهدیه، تا پایان سال

۱۱ اسفند, ۱۳۹۹
اجرای آراء قطعی کمتیه ماده 100 در اراضی زراعی محدوده بلوار شاهنامه توس

اجرای آراء قطعی کمتیه ماده 100 در اراضی زراعی محدوده بلوار شاهنامه توس

۱۹ اسفند, ۱۳۹۹

درباره افق اندیشان

پایگاه خبری اختصاصی افق اندیشان مشهد زیرمجموعه شرکت خلاق رسانه ای افق اندیشان رسانه شرق، با شماره مجوز 85179 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 1398/02/09 در حوزه تخصصی معماری ، شهرسازی و طراحی شهری با هدف تحلیل رویدادهای تخصصی شهر مشهد شروع به فعالیت کرد.

پایگاه خبری افق اندیشان مشهد

رسانه های دیگر

  • افق مشهد
  • فصلنامه تلخند مشهد
  • مشهد تی وی پلاس

مجوزها:

logo-samandehi
  • اخبار
  • یادداشت ها
  • مقالات
  • یادداشتهای سردبیر
  • تحلیل اخبار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار
  • تحلیل اخبار
  • یادداشت ها
  • یادداشتهای سردبیر
  • مقالات
  • گزیده پژوهش
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • همکاری با ما

تمامی حقوق نزد پایگاه خبری تحلیلی افق اندیشان مشهد محفوظ می باشد.