جلسه بررسی دیدگاهها و سوابق کمربند جنوبی مشهد در ساختمان شورای شهر و با حضور رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و جمعی از متخصصین حوزه های مختلف ترافیک، حمل و نقل، شهرسازی و محیط زیست برگزار شد.
در ابتدای جلسه ایمان فرهمندی، با تأکید بر صحبت های اخیر خود مبنی بر اولویت ادامه پروژه کمربند جنوبی نسبت به تونل نماز گفت:
به نظر میرسد با توجه به حل نشدن مشکل ترافیکی در ارتفاعات جنوبی و هزینه گزافی که تونل نماز به عنوان جایگزین کمربند جنوبی بر مدیریت شهری تحمیل میکند، بهتر است مطالعات دوبارهای برای تکمیل یا عدم تکمیل این پروژه صورت گرفته و موضوع دوباره بررسی شود.
مشکل در این محدوده خاتمه پیدا نکرده و مطالعات زیست محیطی نمیتواند دلیل کافی برای عدم بررسی موضوع باشد.
سپس ایشان به عنوان دبیر جلسه از مخالفان و موافقان درخواست کرد تا با رعایت حقوق یکدیگر به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.
فرشته تقی زاده، مدیرعامل انجمن آب، هوا و زمین به عنوان نماینده سمنهای حامی حفاظت از ارتفاعات جنوبی از نگرانی سمنها برای تخریب سرمایههای ملی گفت و افزود: چرا مدیران زنگ هشدار و زنگ خطر را نمیشنوند؟جاده جدید زدن یعنی دعوت خودروهای جدید.
نابودی پهنههای محیط زیستی طبق قانون قضایی کشور جرم است و این جلسه توجیه برگزاری ندارد.
زیستگاه شهر را برای حل مشکل ترافیکی نابود نکنید، چرا که سرانجام هم تبدیل به بلوارهایی شبیه نماز و فکوری خواهد شد که اطراف آن تبدیل به ساخت برجهای مسکونی شده است.
در زمان شورای قبل تمام این بحث ها و گفتگوها برای جلوگیری از این طرح اشتباه انجام شده است و این طرح به گورستان سپرده شد و الان مردم قشر ضعیف از این پارکها و فضا استفاده میکنند، چرا دوباره این بحث ها تکرار میشود؟
و در انتها به صورت ایستاده و با ادای احترام به ساحت شورای شهر از نماینده مردم خواست تا به خواست سمن های مردمی توجه نشان دهد.
در ادامه شفیعی، کارشناس معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به عنوان موافق ادامه ساخت پروژه کمربندی جنوبی اضافه کرد:
دغدغه ترافیکی شهر مهم است! ۸ سال پیش که برای این پروژه تصمیم گرفته شد فعالان محیط زیست کجا بودند؟
در طرحهای خازنی و مهرازان هم بر احداث این کمربند تأکید شد.
خیلی از نقاط کشور در حال اجرای پروژه کمربندی برای شهر است، چرا فقط این پروژه کشوری شده است؟
باید در این پروژه حجم ترافیکی در محورهای طرقبه و شاندیز که وابسته به این مسیر است را نیز در نظر بگیریم و همانطور که تخریب فضای سبز باعث آلودگی میشود، ترافیک نیز ایجاد آلودگی خواهد کرد.باغبان، عضو انجمن چهارطبقه مشهد در مخالفت ادامه پروژه کمربندجنوبی ادامه داد:
اگر این کمربندی نیاز شهر است چرا پدافند غیرعامل تاکنون نقشهای نداده است؟ چرا به جای بزرگراه زدن هزینه را صرف بهبود حمل و نقل عمومی نکنیم؟ هیچ کشوری به دنبال بزرگراه زدن نیست، همه در حال تخریب بزرگراههای فعلی خود هستند. باید به فکر کنترل درست ترافیک باشیم.
ما هنوز در طرحهای هندسی ترافیکی مشکل داریم.
پروژه بزرگراه پیشرفت ۸۵ درصدی نداشته، این پیشرفت تنها در فاز اول صورت گرفته است. ما به تغییر رادیکالی در مشهد نیاز داریم. آلودگی قابل کنترل نیست!
احمد محسنیان، کارشناس دادگستری در حوزه شهرسازی و معماری نیز مسأله را از لحاظ حقوقی بررسی کرده و گفت:
در طرح جامع این پروژه دیده شده است، اما در طرح تفصیلی که ملاک شهرداری برای اجراست و سند قانونی و بالادستی شهرداری است باید مورد نظر قرار بگیرد.
مانع قانونی ادامه مجدد پروژه کمربند جنوبی طرح تفصیلی فعلی است و شهرداری نمیتواند خودش تصمیم بگیرد و تنها میتواند مجری باشد.
از لحاظ قانونی در حال حاضر نمیتوانیم وارد فاز بعدی شویم، چرا که نمیتوان طرح جامع را سند اجرایی دانست.
دکتر ناصری، نماینده تیم بررسی پروژه کمربند جنوبی در دانشگاه فردوسی از برگزاری جلسات مکرر بررسی زیست محیطی در این محدوده نیز افزود:
پروژه کمربند جنوبی با سه مدل در حال بررسی است که در صورت تناقض مجددا بررسی شود و این نشان دهنده جدی بودن موضوع است.
مقدار سفر به میزان ۷ دقیقه کاهش خواهد یافت اما با شرایط فعلی و مقدار تردد خودرو در حال حاضر ولی باز هم از لحاظ زیست محیطی دارای مشکل و به ضرر شهر است!
مشهد دچار رشد انفجاری شده است و هرچه محدودیت ترافیکی ایجاد کنیم بهتر است تا اینکه مدام شهر را بدون توجه به عواقب آن رشد دهیم.
فرهمندی در پایان با تأکید بر اینکه حضار جلسه دغدغه مندان شهر هستند و با نیت حل مشکل شهر و جلوگیری از فرصت طلبان شهری در جمع حضور پیدا کرده اند، اضافه کرد:
قطعا همگی به این نتیجه رسیده ایم که از دیدگاه های متفاوت زیست محیطی، ترافیکی و … میبایست به موضوع نگاه کرد و ما اجازه داریم در خصوص پروژه و آینده آن فکر کنیم، مجددا گزینه پیشنهادی داشته باشیم و یا حتی به راه حلهای جدیدی برسیم و قطعا در جلسات آینده دوباره پیگیری و گفتمان خواهیم کرد.
الهه رحیم زاده، دبیر تحریریه پایگاه خبری اختصاصی افق اندیشان مشهد