شــهرداری هــا بــه عنـوان اجرایی تریــن رکــن مدیریــت شــهری، نقــش بســزایی در ســاماندهی امــور و ایجــاد رضایــت در شـهروندان دارد و کاهـش میـزان رضایـت شـهروندان، اثـر بخشـی سـازمان و نهادهـای مرتبـط بـا آنهـا را بـه شـدت پاییــن مــیآورد. هــدف اصلــی ایــن پژوهــش بررســی و تحلیــل فرآیندهــای حــوزه شهرســازی در شــهرداری مشــهد و بررسـی میـزان رضایـت شـهروندان در ایـن ارتبـاط مـی باشـد. روش تحقیـق بـه کار گرفتـه شـده از نظـر هـدف کاربـردی و بـه لحـاظ روش، توصیفـی تحلیلـی و تطبیقـی مـی باشـد. جامعـه آمـاری پژوهـش تمـام مناطـق شـهرداری مشـهد(بـه غیـر از منطقـه ثامـن) بـوده اسـت کـه 17355پرونـده شـهروندان مـورد بررسـی و رضایـت سـنجی قـرار گرفـت.
نتایـج پژوهـش بیـان گـر تاثیـر هـر سـه بخـش شـهروندان، دفاتـر شهرسـازی و واحدهـای شهرسـازی مناطـق در طولانـی
شـدن و عـدم انجـام مطلـوب فرآیندهـای حـوزه شهرسـازی بـوده اسـت. همچنیـن میـزان رضایـت شـهروندان از ارائـه
خدمـات شهرسـازی توسـط دفاتـر شهرسـازی نسـبت بـه واحدهـای شهرسـازی مناطـق بیشـتر بـوده اسـت. در نهایـت
پیشــنهاد مــی گــردد مهندســی مجــدد و بهبــود فرآیندهــای حــوزه شهرســازی در شــهرداری مشــهد جهــت افزایــش رضایـت شـهروندان، ایجـاد شـفافیت و رفـع مشـکلات جـاری مدنظـر قـرار بگیـرد
URBANPLANING09_002
محمد قنبری ، رئیس گروه تحول و بهبود فرآیندهای شهرداری مشهد
مرتضی رضوی نژاد :معاون دفتر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد