به گزارش افقنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، “قربانعلی شیرازی” در برنامه زنده تلویزیونی اشاره در رابطه با نظارت بر ساختوسازها، گفت: در مرحله اول مهندسین ناظر ساختمان مسئولیت نظارت را بر عهده دارند، در مرحله بعدی سازمان نظاممهندسی ساختمان و شهرداریها برعملکرد مهندسین ناظر نظارت دارند .
وی اضافه کرد: در پشت سر نظارت سازمان نظاممهندسی و شهرداریها نیز نظارت عالیه اداره کلهای راه و شهرسازی و استانداریها قراردارد که طبق سلسلهمراتب بر اجرای قوانین نظارت دارند.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد تصریح کرد: در خصوص حادثه مترو پل آبادان هنوز نظرات کارشناسی رسمی منتشرنشده و تنها اخباری در رسانهها و فضای مجازی منتشرشده است که نمیتوان بر اساس آن در رابطه با دلایل فنی این حادثه نظر کارشناسی ارائه کرد اما مواردی که در همین اخبار منتشر شده نشان میدهد که شاید تمکین نکردن مالک از گزارشات مهندسان ناظر پروژه دلیل این حادثه باشد.
شیرازی ادامه داد: در خبرهای پراکندهای که در خصوص دلایل حادثه مترو پل آبادان تاکنون منتشرشده است، میبینیم که گفته میشود مهندسان ناظر در خصوص پروژه تذکراتی را دادهاند اما آیا با این گزارشها درروند اجرای پروژه تغییری ایجاد یا در رابطه با پلمب شدن آن اقدامی شده است؟ یا چگونه مالک توانسته به اجرا و بهرهبرداری از پروژه اقدام کند؟ مشخص نیست .
برای اظهار نظر درخصوص حادثه متروپل نباید عجله کر
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد با بیان اینکه معتقدم نباید در نظر دادن در خصوص دلایل حادثه مترو پل عجله کرد، خاطرنشان کرد: باید برای نظر دادن کارشناسیهای دقیق انجام شود تا معلوم شود قصور از کجا شروعشده چون ساختوساز یک فرایند زنجیروار است و به هم متصل هستند و نمیتوان تنها یک نفر یا دو دستگاه را بهعنوان متهم معرفی کرد.
برای توسعه بنا قوانین خاصی داریم
شیرازی در خصوص مجوز توسعه بنا، گفت: برای توسعه بنا قوانینی وجود دارد اگر فردی درخواست توسعه بنا داشته باشد، لازمه آن این است قبل از اینکه مجوز توسعه بنا را بگیرد ابتدا استحکام بنا مورد تائید کارشناسان و مهندسان ناظر قرار بگیرد همچنین نقشههای آن مورد تائید سازمان نظاممهندسی ساختمان و مهندسان ناظر قبلی و جدید برسد اینگونه نیست که تنها با تقاضای مالک مجوز توسعه بنا داده شود.
وی افزود: دریافت مجوز توسعه بنا یک فرایند باسابقه طولانی است که از گذشته نیز جاری و ساری بوده و یکی از حقوق مالکانه است اما همانطور که ذکر شد باید تائید مهندس ناظر و سازمان نظاممهندسی ساختمان را داشته باشد، ما بسیاری از موارد را داشتهایم که مالکان درخواست توسعه بنا را داشته اما به دلیل نداشت استحکام بنا درخواست آنان رد شده است .
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد اضافه کرد: برای جلوگیری از توسعه بنا بدون مجوز لازم است که تمامی دستگاهها وظایف خود را بهدرستی انجام دهند، یعنی هم نظام مهندسی ساختمان نسبت به نظارت و آموزش مهندسان ناظر درست عمل کند و هم شهرداری نسبت به انجام وظایف و نظارت درست عمل کند.
هزینه صد میلیارد تومانی شهرداری برای نظارت برساختوسازها
شیرازی ادامه داد: در همین راستا شهرداری مشهد برای نظارت بر ساختوسازها سال گذشته حدود صد میلیارد تومان هزینه کرده است و چیزی حدود 400 نفر کارشناس و متخصص شهرسازی هم در بخش خصوصی و هم بدنه شهرداری دراین حوزه مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: درمجموع هرمالکی که تقاضای توسعه بنا داشته باشد و نسبت به ساختمان موجود پایانکاردریافت کرده و سپس ظرفیت برای توسعه بنا وجود داشته باشد مالک حق تقاضا دارد اما این دلیل بر مجوز توسعه بنا نیست.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد در خصوص برجهای موجود درمشهد نیز اظهار کرد: آن قسمت که مربوط به صدور مجوز ساختوساز و پروانه است اعلام میکنیم این برجها دارای پروانه ساخت از شهرداری هستند اما در خصوص اینکه دارای تائید کمیسیون ماده پنج یا غیره هستند را باید با حضور کارشناسان راه و شهرسازی گفتوگو کنیم.
شیرازی ادامه داد: درمجموع ما برای بلندمرتبهسازی در سال 79 طرحی را به تصویب کمیسیون ماده پنج رساندهایم که اکثر ظرفیتهای بلندمرتبهسازی که گفته میشود، تائید کمیسیون ماده پنج را ندارد متکی به این طرح است که با توجه به زمان خودش تصمیم گرفته شده است.
وی افزود: در گردش کار صدور مجوزهای ساختوساز گواهی ایمنی مستقل نداریم و تمامی پایانکارها به شرطی صادر خواهند شد که سازمان آتشنشانی تائیده ایمنی را بدهد و تا زمانی که آتشنشانی تأییدیه ندهد هیچ مجوزی بهعنوان پایان کار یا عدم خلاف صادر نمیشود و پیشازاین هم صادر نشده است و آمادهایم تا در منطقه ثامن که مثال زده میشود تکتک پروندهها را بررسی کنیم.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد اضافه کرد: گزارش در خصوص تمامی ساختمانهای مهم بالای شش طبقه و 20 هزارمترمربع در ستاد شهرداری تهیه میشود و برای آنها شناسنامه تشکیل دادهایم و اینکه چه مراحلی را طی میکنند بهدقت رصد میشود و میتوانیم ببینیم در صدور مجوزها در چه مرحلهای قراردارند.
300 ساختمان در مشهد بیش از 6 طبقه دارند
شیرازی تصریح کرد: درمجموع 300 ساختمان با بیش از 6 طبقه و با زیربنای بیش از 20 هزارمترمربع درمشهد وجود دارد.
وی،ادامه داد: طبق قانون باید به گزارش مهندس ناظر ساختمان برای متوقف کردن عملیات اجرایی یک پروژه استناد شود و نمیتوانیم تنها به اعلام نگرانی از بیرون پروژهای را متوقف کنیم، مهندسان ناظر موظف هستند در سامانه که ما نیز به آن دسترسی داریم گزارشها خود را ثبت کنند و ما نیز بلافاصله نسبت به توقف عملیات ساختمانی اقدام میکنیم.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد،گفت: درمجموع در سال گذشته حتی یک مورد گزارش نداریم که مهندس ناظر نسبت به توقف عملیات اجرایی ساختمان گزارش داده باشد و شهرداری نسبت به آن اقدام نکرده باشد.
شیرازی افزود: طبق آمار سال گذشته 6 هزار مورد تقاضای توقف عملیات از سوی مهندسان ناظر اعلام که شهرداری بهسرعت نسبت به توقف و پلمپ پروژه اقدام کرده است و پس از گزارش مهندس ناظر مبنی بر رفع تخلف اجازه ادامه عملیات دادهشده است، این زحمات باید دیدهشده و گفته شود تا مردم فکر نکنند امر نظارت امر رهاشدهای است بلکه بسیار سختگیرانه در حال انجام است.
مجید خبیری