اخبار معماری

نگاهی به پروژه ویلای کوهسار | طرحی از دفتر دیگر |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – در حقیقت مسئله‌ی طراحی در «ویلای کوهسار»، حل یک معضل بود. زمانی پروژه به ما ارجاع شد که اسکلت و دیوارچینی آن انجام شده بود و به دلیل نارضایتی کارفرما یک سال متوقف ‌شده بود. در مرکز ویلا، یک ووید هشت‌ضلعی وجود داشت که توسط ستون‌هایی محاط شده بود و کارفرما از شکل و اندازه‌ی ووید ناراضی بوده و پروژه را بسته می‌دید. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که تنها در صورتی این معضل حل می‌شود و پروژه نجات پیدا می‌کند که این نقطه ضعف به نقطه‌ی قوت تبدیل شود. بنابراین با بزرگ‌تر کردن ووید و حذف لبه‌ی جنوبی آن، دید ساختمان باز شد و با تقویت سازه، کنسول جنوبی به تراس ساختمان اضافه شد تا با حذف آیتم‌های غیرضروری دیگری مثل ورودی کناری و کلاه‌فرنگی روی سقف، پروژه به ‌صورت یک مکعب پیرایش شود. درعین‌حال، ضلع جنوبی آن به داخل ساختمان کشیده شده و با چرخیدن به دور ووید، ستون‌ها را در خود حل کند و نیز ارتباط پیوسته‌ای بین درون و بیرون برقرار سازد. دیوار جنوبی که نمای ساختمان را تشکیل می‌داد بر اساس عملکردهای داخلی مانند ورودی اصلی، تراس، اتاق‌خواب مستر و نورگیرهای فضای شومینه، تحت تنش و تغییر شکل قرار گرفت.
این پوسته با پاسخ‌گویی به نیازهای داخلی و منطق درونی پلان، می‌توانست به نمای ساختمان تحرک بخشیده و آن را زنده سازد. در عین‌ حال این استراتژی سازمان‌دهنده، جسمی را پیشنهاد می‌داد که فرم مکنده‌اش دید باز و نور و جریان هوا را به درون خود می‌کشید و یکه و متمایز در سایت می‌نشست.
«ویلای کوهسار»، بر بستر یک منظر وسیع قرارگرفته است که در پس‌زمینه‌ی خود، تصویر زیبایی از رشته‌کوه‌های البرز را دارد. اسکلت این پروژه از پیش موجود بود و از همین رو استراتژی طراحی حفظ ملاحظات سازه‌ای و در عین‌ حال متمایز کردن پروژه از بافت اطراف آن بود. نتیجه‌ی نهایی، شکل گرفتن مکعبی بود که در ضلع جنوبی آن صفحه‌ای از تنش‌های پویا شکل می‌گرفت. ووبدی که در مرکز فضای پروژه قرار دارد، تنش‌های شکل‌گرفته در ضلع جنوبی نما را به درون خود می‌کشد تا ضمن پایبندی به ملاحظات سازه‌ای به شکل‌گیری یک ارتباط پویا میان درون و بیرون کمک نماید. پروژه نام «کوهسار» را به خود گرفته است که یادآور موقعیت قرارگیری آن و تاریخ طبیعی قبل از خود می‌باشد. می‌توان گفت چالش اصلی در این پروژه، عبور از منطق سازه‌ی موجود و ایجاد ساختار دیگری در فضا بود. به این منظور دیوارهایی از پروژه حذف و عناصری به آن اضافه شد.

مشخصات پروژه:
• طراح: دفتر دیگر
• تیم طراحی: علیرضا تغابنی ، روح‌الله رسولی، مسعود ساقی، فریده آقامحمدی، سروش علی‌پور، فرزاد لطف‌اللهی، هیوا فرج‌پور بختیاری، عسل کرمی، امین زرگر، سروناز رضایی
• رده: مسکونی
• زیربنا: ۱۱۱۸ مترمربع
• مساحت زمین: ۵۰۰۰ مترمربع
• محل پروژه: کردان، استان البرز، باغ‌شهر آرین
• سال طراحی: ۱۳۸۹
• سال تکمیل: ۱۳۹۱
• تصاویر: پرهام تقی‌اف، ماندانا منصوری، ترانه افتخاری

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.nextoffice.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
share Memarnews content

مطالب پیشنهادی :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا